Lelaki dalam kamus hidupku

Bismillahirrahmanirrahim

Siapa LELAKI?.

Aku: SWEET TALKER. UNTRUSTABLE.

Sebab: Tidak mungkin akan membenarkan kesilapan yang telah berulang kali berulang, berulang lagi.

Aku fikir, sebenarnya ada amarah dalam diriku terhadap antara kalian.
Maafkanlah diri ini.

Sesungguhnya entry kali ini adalah sebagai tanda maaf dariku kepadamu yang bergelar 'LELAKI'.

Banyak kali.Beberapa kejadian yang lebih kurang sama berlaku dalam waktu terdekat ni.

--------------------------------------------------------------------------------------

1st.
Dia, bertanya; "I rase u ni x banyak kawan lelaki kan?."

I asked him:WHY DID U SAY SO?.*dengan hati yang mula geram*

He merely answered me: Ya, u ni fussy sangat. Buat ni x boleh, buat tu x boleh. Cakap mcm ni salah, cakap mcm tu salah. Too sensitive. Mestilah ramai guys yg tak suke nak kawan dgn u, i mean, takut. Sbb susah sgt, banyak sgt pantang larang.

Me: So, what's ur problem?.I pun x kisah. Kawan perempuan I ramai. Lelaki, bukan boleh dipercayai.

Dia: xdela, i just btaw. Mane taw u x sedar kan. Hidup ni kena relax, cool sket. Kalau u asyik tetap dgn sikap u yg cerewet sgt dlm berkawan dgn kami, u susah nnt. Mcmane u nak exposed to the real world?.

Me: I have my own reason. FULL STOP.

Dia: What's the reason?.

Me: ..............faham?.

Dia: Em okayla kalau mcm tu, i faham la. xdela, i just pelik la, knp bile borak dgn u, mesti end up dgn a quarrel.,or watsoeva. i x suke la, cuz dgn girls lain xde lak i mcm ni. Dlm berkawan ni, nak measure berapa ramai kawan kite bukan depend upon how many peeps yg we regard as friends..tapi, how many yg regard us as their friend.

Me: err.*ape-ape jela*

*Sbb pd dia ni, 'ape-ape jela' or 'wuteva' is a mean word.*

-------------------------------------------------------------------------------------

2nd.
Satu lagi perselisihan faham dengan dia(yang lain).

Dia: Nak marah pun, kena hormat orang lain........bla bla bla.


-------------------------------------------------------------------------------------

3rd.
Me: *He's annoying me.huh*

------------------------------------------------------------------------------------------

I'm sorry. I admit it, seriously, it's all my fault.
I've no idea why it happens so. Maybe..
Maybe..
Maybe..
I just hate u. I'm sorry, didn't mean it.

Just need ur favour.
Buktikan pd saya, ade x antara kalian yang ikhlas berkawan rapat dgn saya tanpa niat selain sekadar kawan cuma?.Ada?.

Ya, u'll most probably say yes, there is, or there are.

Tp the fact that I experienced so much of things i didnt want them to happen so.

Tak perlulah kot nak cerita kenapa dan apa. I just have my own reason. LessonS learnt.

Pokoknya, saya sangat suka berkawan, ya, itu diri saya. Saya sebenarnya seorang yg outgoing, approachable . Tapi saya mempunyai satu keburukan: Can hardly trust guys.Any guys.

Maafkan saya. Itu adalah puncanya.

Dah ramai antara kalian menasihati. U have to trust us. U have to trust lelaki. U have to.

A Fact: I tried. It's just uncontrollable. I'm sorry.

Berkawan dengan saya?.Tidak menjadi satu masalah bagi saya. Tapi andai kalian ikhlas, bersedialah dengan kemungkinan2 yg kalian xduga. Saya bukan seorang yang boleh digelar sebagai kawan yang baik kepada kaum Adam.

Itu saya sekarang.

Sebab saya terhimpit dalam 2 dunia berbeza.
Maaf. Saya memang sering menyakiti kaum Adam. Adakalanya tanpa disengaja. Namun sering juga sengaja.

Saya minta. Jika kalian mahu mengenali saya, hormati saya. Maafkan saya. Dan terima saya seadanya. Saya mmg seorang yg suka provoke kaum Adam.

Kenapa?.
Kerana ramai antara kalian yang kurang sedar akan tanggungjawab kalian. Saya tidak mengatakan semua. Tapi sebilangan besar. Maafkan saya.

Saya sensitif. Sila baca Zodiak saya di bahagian kanan blog ini. LEO. Perlu dikawal.

Saya cuma perlukan seorang kawan yang menerima diri saya yang amat fragile, tetapi at the same time, mampu utk control saya.

Kalau tidak pun, berkawanlah dengan saya seadanya. I accept u as how u r, and u please accept me as ME.

Saya ada pengalaman saya sendiri, yang menjadi sebab atas apa yang kalian nampak ada pada diri saya sekarang. Harap kalian faham. Saya tidak mampu untuk menjadi seperti orang lain, wanita lain yang mudah untuk berkawan dengan lelaki dan serasi sebagai kawan.

Dulu, ya, saya boleh.

Tapi sekarang, saya bagaikan takut untuk mendekati kalian secara mesra seperti kawan-kawan saya yang lain. Bagi saya, daripada timbul sebarang pergaduhan atau masalah2 lain yang mungkin, elok sahaja saya mengelak dari kalian.

Atau jika kalian datang dekat dari batas yang sepatutnya, saya terima sebagai kawan. Tapi kadang-kadang saya akan menyakiti kalian sama ada sengaja atau tidak. Maaf. Saya tidak bermaksud.

Sebab: saya takut, kejadian-kejadian yang pernah terjadi dan saya tidak mahu ia terjadi berulang kembali.

Saya memang sengaja bersikap kasar kadang-kadang terhadap kalian. Sbb saya ingin datangkan rasa 'tidak suka' dalam diri kalian terhadap saya. Maafkan saya.


Saya bukan kawan yang baik terhadap kaum Adam.
Saya tidak tahu menjadi kawan yang baik kepada kaum kalian.
Saya tidak biasa.

Another fact: I was in all-girl-school since form 1-form 5.Then I went to study in a place where i learn more about guys' attitude and true colours.I was hurt too much by guys.

Mungkin.
Mungkin.
Mungkin itulah sebabnya.
Saya tidak percayakan lelaki.
Jadi sukar bagi saya untuk menjadi kawan yang baik kepada kalian. Sebab asas persahabatan itu adalah TRUST.

Can any of u tell me, why should i trust guys?.I'm desperate. Im getting worse.I need help.
Saya sudah terlalu banyak menyakiti kalian-kalian yang tidak bersalah.


Konklusinya, saya minta kalian ajar saya cara berkawan dengan kalian. Selagi ia tidak melanggar batas syara'. Selagi dirasakan ia perlu, dan selagi dirasakan hubungan persahabatan itu akan mendatangkan manfaat, bukan fitnah. Hubungan SAHABAT kerana Allah.



Saya akan cuba.

Saya salah. Maaf.

Tegurlah saya pada yang salah. Saya mudah terima teguran.InsyaAllah.


Allahua'lam.

Comments

Zayana Yusof said…
guys, xpelah, lain orang lain pendirian. okay. :)
Anonymous said…
Assalam aleyky sister,

I understand that guys tend to look at girls' beauty before he wants to befriend with her.

Thats normal.

But u cant say guys are all same.It's so not.

Trust me. I'm a guy.

And I guess u are vulnerable, and guys are mostly vulgar.
What to do.
Seems both sides must respect each other. That is how friendship works.
Anonymous said…
yg 2nd tu mcm kenal..
Ladyship Atie said…
This comment has been removed by the author.
eh?

cik adik.

jangan percaya zodiak.

syirik kan?
Ladyship Atie said…
Yana dear,

err..sorry,i dont understand what're u tryin to say..uhuk;(

-------------------------------
Mr Anonymous,

Salam.
Ya, its true.

-------------------------------

Waiter at MOTC,

ish.gi keje sane..uhu;p

------------------------------

Tujuh kaki dalam.

syirik?.
sorry never knew that.

Em sy quote zodiak tu sbb mmg itu character sy.so that ppl boleh taw some of my attitude.
hee.
Sorry, kalau x keberatan, ade dalil yg mengatakan percayakan zodiak tu syirik?.
Thanx;)
Zayana Yusof said…
mksdnya mereka, jangan 'generalise' ur atitude/behaviour and straight jump into conclusion tp respect ur stand.

its up to u lah.ni pendirian u. :)
tp kata mr anonymous tu betul juga, tolerate ;)

mungkin 'mereka' gagal mndekati akak tu yg kata mcm tu. who knnows, niat dia yang tpesong tu yg mggagalkan dia bcakap ngn akak.

guys, we need some1 like her in our society to wake us up, to be our eye opener.
wallahu 'Alam. correct me plis if im wrong.
The Writer said…
atie2.. :)

when the time comes, u will find the right guy for u ( ur becoming hubby :)), for now.. no matter wut people say.. we know who we are..so.. let them talk
Ladyship Atie said…
Yana,

hehe.thanx for ur understanding;)
but I'll be willing to listen to any advice from anybody.
Nobody's perfect.

Luv u dear=D

-------------------------

athemyst11 aka aiman,

hehe..dont get me wrong.
this is not about that kinda relationship.
this entry is all about guy-friends.
Friends.
who can be just like my girl-friends.

huhu..

thanx anyway aiman..appreciate ur view.its helpful;)
Anonymous said…
Ati.
pernah x ada orang bgtau ati yg lelaki ni takut+malu nak dekat dgn ati.
sbb kami x sebaik ati.
ramai yg k berkawan dgn ati.tapi dsebabkan rasa rendah diri, we all x berani dtg dekat.
so it ends up lelaki yg betul2 ade feeling kat ati yg betul2 determine nk mendekati ati.

tapi, secare fitrahnye, kami semua lelaki. n xada lelaki yg x tertarik dgn perempuan2 baik dan sentiasa menjaga kehormatan diri mcm ati.

bukan pujian. cuma nak menyedarkan perempuan2 lain supaya menjaga diri, bukan dgn berpakaian xsenonoh utk menarik perhatian kami.

entah.saje share view kt sini. ati jgn rase down sbb u have ur own personality which nobody else does.
keep it up. walau kitorang x dekat dgn ati, ati tetap our fren.and we support u in everything u do.\

just, jgn lupe kitorang ok?

chill!!(^,~)
Ladyship Atie said…
err..

lelaki,

baik2..xlupe.
tapi kalau nk lupe pn xtaw cmane, cuz xtaw sape lelaki ni?.
huhu=p

em anyway, thanx for ur view. mcm tu ek rupenye..aduh.
malu+sedih+happy.
watever it is, sesiapa yg pernah bersahabat dgn atie, akan tetap diingati sbg sahabat..
walaupun atie cube mjauhi korang2 atas sbb2 yg xdpt dikongsi di cni.

indeed i love all my frens fisabilillah.

thanx ya fren!
Anonymous said…
Ada yg kata, "takut+malu nak dekat ngan ati." Kalau betul gitu, ia amat bagus, krn antara matlamat wanita tutup aurat termasuk berpurdah supaya terhindar drpd fitnah yg antaranya bermula dgn perasaan 'tidak takut' dan 'tidak malu.' Takut kpd Allah, taqwa, iaitu berperanan bila hendak mendekati ati, lelaki akan berfikir apakah niat hendak mendekati ati?, adakah Allah suka tindakan itu? maka laki2 kena check balik betul2 niat. takut2 Allah tak suka. Malu pula adalah sebahagian daripada iman. Orang yg tak malu akan terdedah kpd perkara yg kita semua tak suka yakni maksiat etc. Maknanya, awal2 lagi purdah itu memberi perlindungan kepada pemakainya dan menggerunkan musuh. Bukan la bermakna org laki tadi yg hendak dekat dgn ati itu berniat jahat atau tak baik. Saya melihat dari sudut kebaikan aurat, purdah itu yg cukup baik dan bermanfaat sebagai pencegah kpd benda yg tidak baik. Purdah itu adalah sunnah, sahabiah r.hum semuanya memakai purdah. Perlu kita menyanjungi wanita yg mempunyai kekuatan memakainya pada zaman ini. Saya dan isteri amat mengkagumi wanita yg berpurdah, kerana terlalu banyak hikmah dgn mengamalkannya, isteri saya dah lama azam nak pakai purdah, insyAllah satu hari nanti. Doa untuk kami.
Laki yg rasa "rendah diri krn rase diri tak cukup baik berbanding ati". Ini pun perasaan yg baik jika dinilai dari sudut positif. Yakni, kena la lelaki itu menjadi orang baik yakni mengislahkan diri dan berubah kpd yg baik kerana Allah. Bukan jadi baik krn wanita, tetapi wanita itu menjadi pemberi motivasi. Ikhlas ialah melakukan sesuatu perkara (suruhan) atau meninggalkan sesuatu perkara (larangan) semata-mata kerana Allah. Wanita yg berpurdah secara tidak langsung sedang melakukan dakwah yg besar setiap saat bergerak di luar rumah dgn akhlak/rupa parasnya (walaupun tanpa dia berkata2 apa2 sekalipun). Sorry terpanjang komen (ade ke org nak baca nih he he). JazakAllah khair.
Ladyship Atie said…
ya mutakallim..

thanx a lot..
pandangan saya, hormati wanita berpurdah, bukan sanjungi mereka.

tidak ada yg berhak disanjungi melainkan Allah.;)

InsyaAllah, isteri saudara akan menemui kekuatan yg dicari-cari.

pandangan saudara amat dihargai,thank u soo much;)

jazakallah aidhan
Ziarah76 said…
atie, rasa menyanjungi ada definasi atau darjah yg berbeza2. Seperti jugek, rasa 'takut' ia ada berbeza definasi, darjahnya. Takut kepada harimau membuatkan kita lari daripadanya, tetapi 'takut' kepada Allah membuatkan kita mahu dekat kepada-Nya. WallahuAlam.
Ladyship Atie said…
owh ye?.
hehe.maaf.tersilap meletakkan darjah definisi for the word..;p

ye x ye jugak ek.
thanx for d info.=)
eksp said…
owh..

ingatkan kot bercerita tentang skandal2 lelaki selama hidup di dunia nih... hehehehehe

(gurau...gurau... ^^)

biarlah apa yang orang kata... pengalaman hidup saya selama nih, apa je sifat yang kita tonjolkan, orang tetap komen... jadi baik, orang komen, jadi sombong orang komen, jadi jahat pun orang komen..

cuma muhasabah la balik diri... adakah appropriate apa yang kita tonjolkan.. samakah dengan Sahabah, atau tak sama? kalau sama... alhamdulillah... bermakna kita on the rite track... so orang tak suka pun, biarlah... asalkan Allah suka... tapi kalau tak sama seperti apa dengan sifat2 Sahabah... maka sia2lah semuanya..

kenapa dengan sifat Sahabah? kerana sifat mereka dididik direct oleh Nabi saw...

so kena la check balik diri kita... kena ingat, pakai kurta @ serban, atau purdah, atau dahi hitam kerana sujud lama dalam solat, atau kuat baca Quran... tak bermakna hati cukup bersih dan akhlak cukup baik.... kadang2 mereka yang nampak di luar macam biasa, tapi sebenarnya hati mereka itulah sebersih dan sejernih air... penuh keikhlasan, tiada ujub dan akhlak mereka sentiasa mempersona... dan malam2 mereka indah dihiasi dengan ibadah yang Allah yang nampak...

selamat kita muhasabah diri

^^

wallahualam
Syed Marwan said…
hahaha... lelaki.. lelaki..
ada.

tapi...

ku sudah lupa.

zodiak tu kan tilikan menggunakan bintang - bintang.

dalam al - quran ada sebut pasal benda ni.

dan juga hadith nabi s.a.w.

nanti saya jumpa saya bagi.
Ana Farhanah said…
pandangan dr sahabatmu..
aku melihatmu sebagai seorang yang tinggi cita2..
dan punya keyakinan yang dalam..
gigitlah keyakinan itu dengan geraham mu..
mulia di pandangan Allah itu lebih tinggi nilainya dari pandangan manusia..
an rse, atie hebat..
ini bukan juga pujian..tp kenyataan..
kerana aku nampak kesungguhan mu untuk menjaga maruah mu..(biarpun kdg2,atie nampak sgt2 keras)..
tp aku yakin, itu xlain dan xbukan..
untuk menyatakan pendirian mu andai itu satu kebenaran..
aku salut.krn aku xmampu begitu..
aku xbisa membalas apa2 untuk pertahankan diri ku..
krn aku xsegagah kau wahai serikandi agama..
aku selalunya hanya mampu mendiamkan diri..
mungkin cara kita berbeza..tp kau lebih terkehadapan dlm menjunjung maruah wanita..
lelaki xsemuanya sama..ada 5 adikberadik lelaki, 1 kelas dengan 22 lelaki dan 4 org perepuan..menjadikan aku positif terhadap insan benama lelaki..tp,
dlm positif yang kita fikirkan, perlu kebijaksanaan dlm mengawal pergaulan..agar tidak berlebih-lebihan..
aku kenal kau yang dulu..
dan aku senang dgn kau yang sekarang..
mungkin tidak bagi lelaki, tapi aku yakin Allah meredhai cara mu kini..
krn Dia maha mengetahui niat mu yg benar dlm hati..
yakin pada apa yang kau lakukan andai itu benar..
cuma nasihatku, kau xperlu menghukum orang lain atas kesalahan yang org lain lakukan(ini kerana lelaki xsume sama)..
erk..maaf ye kalo ade yg silap..
hrp you be positif wif my comment..luv u alwayz my dear..
nsht ana juga, krn ana juga buntu nasihat untuk perbaikan diri..:)slm syg..
. said…
Jalan2 cari blog..ternampak blog ni..maaf klau menyampuk..
Ni dalil haram tentang horoskop..peringatan untk diri sndiri dan sahabat..harap bleh sama2 amik ihtimam..

من اقتبس علما من النجوم اقتبس شعبة
من السحر زاد ما زا


Barangsiapa yang mengambil sebahagian daripada ilmu bintang (nujum) maka sesungguhnya dia telah menambil sebahgian daripada sihir. Setiap kali bertambah ilmu bintangnya maka bertambah pula ilmu sihirnya.(Dikeluarkan Abu Daud - no:3950; Ibn Majah - no: 3726; Silsilah al-Ahadis as-Sahihah - no: 793)

Dalam hadis yang lain Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

من أتى كاهنا أو عرافا فصدقه بما يقول فقد كفر بما أنزل على محمد صلى الله عليه وسلم

Barangsiapa mendatangi tukang ramal atau dukun lalu dia membenarkan apa-apa yang dikatakan maka sungguh dia telah kafir terhadap apa yang telah diturunkan kepada Muhammad.(Dikeluarkan oleh Imam Ahmad di dalam Musnadnya dan dinilai Hasan oleh Syu'aib al-Arnouth - no: 9532)

Itu kalau kita percaya... klu kita x percy tapikita sja2 tengok.. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam memberikan amaran:

من أتى عرافا فسأله عن شيء لم تقبل له صلاة أربعين ليلة


Sesiapa yang mengunjungi orang yang mendakwa mengetahui ilmu ghaib dan bertanya kepada dia sesuatu maka tidak diterima solatnya selama empat puluh malam.(Sahih Muslim - no: 2230)

Knp smpai macam 2 skali?? Sebabnya, hikmah disebalik tengok sekadar suka2 ni, boleh menyebabkan terbuka ruang utk kita percaya tilikan ataupun horoskop..Contohnya, seseorang individu membaca tilikan kononya bahawa bulan leo dia ni jenis yang pemarah, dan pada hari ni dia akan menjumpai teman hidup dia..Dan Allah mentaqdirkan perkara ini berlaku, dibimbangi secara x langsung akan terdetik dihati benar juga horoskop ni..

dan tentang perkara ni klu x silap telah dibicarakan panjang lebar oleh satu stesen tv tahun lepas..
Yang mana conclusion dia, XLEH!!
Anonymous said…
its an old post, i'll comment on it anyway. sticking up with our principles is difficult. esp when everybody do not understand wht we're goind through. Only you know better. and remember, mujahadah is the key. and its not easy.

Popular Posts