Hikmah Ketetapan Setelah Berusaha

Bismillahirrahmanirrahim

Rasa lama sangat tak update blog. Banyak sangat benda nak cerita, tapi this month memang sangat sibuk. Half of the month dah habis untuk exam yang tak best tuh. Habis je exam aku dengan abang memang terus pulun Herbalife works. What was the first step? Of course meeting my bestfriend Maryam which is also my sponsor in the business =D

With love =)

Maryam baru deliver her first baby alhamdulillah, a boy =) He's a Herbalife baby!

Serabai gile aku dalam gambar tu kan? Sorry le. Guwe baru selesai qadha' tidur masa ni hahah. The night before tak dapat tidur sebab gemuruh sangat utk paper last tu. ACCOUNTING = ANNOYING. wakakakak. Aku start study accounting ni 4 hari sebelum exam. Dahlah memang subjek ni aku pernah fail mase first year huahuahua. Company Reporting ni mmg bagi aku membunuh masa depan aku. hahah. Especially sebab dulu before jumpa Herbalife, my dream was to be a Perofesional Accountant. Now dah taknak dah hewhew =p
Tapi Alhamdulillah, after buat istikharah, Allah memang mudahkan kefahaman aku. Miracle happened, one day before exam aku rase aku dah faham dah benda2 yg aku tak pernah faham dalam subjek ni seumur hidup aku. HAhah. Thank you ALLAH! Sayang Allah banyak-banyak! Mmmuaahhh =D

Bercakap tentang istikharah.
Percaya tak, dalam kehidupan kita ni, tak semestinya apa yang kita impikan tu baik untuk kita? Tak semestinya being rich tu will benefit us and make us happy. And tak semestinya hidup dalam keadaan sederhana tu bagus untuk kita. Macam-macam lagi lah.

Firman Allah dalam surah Baqarah ayat 216:
But it is possible that ye dislike a thing which is good for you, and that ye love a thing which is bad for you. But Allah knoweth, and ye know not."

Semenjak menjejakkan kaki di Darul Quran, aku mula belajar tentang solat istikharah. Tapi aku baru mula berjinak-jinak. Aku baru mula memahami kepentingan solat istikharah ni je. Yang paling aku ingat, ada satu cerita ni ustazah aku cerita, there was a friend of hers, memang rajinnnn sangat buat solat istikharah. Untuk setiap keputusan pun dia akan tanya Allah dulu. Sekecil-kecil keputusan. Aku tersentak sangat bila ustaz aku cerita pasal sahabat Nabi saw (aku terlupa sahabat yg mana satu) yang terus doa pada Allah walaupun untuk mencari tali kasut yg hilang. Aku tak tahulah korang ade perasaan ke tak bila dengan cerita ni kan. Tapi memang bagi kesan pada aku.

Masa A Level di Taylor's, aku mula praktis solat istikharah setiap malam. Aku selalu doa macam ni:
"Ya Allah, kau berilah petunjuk kepadaku setiap masa, untuk setiap perkara yang terlintas di fikiranku, di hatiku, dan juga setiap patah kata yang aku ucapkan melalui lidahku. Semoga hari esok lebih baik"

Setiap malam inshaAllah kalau aku tak diharamkan solat, aku mmg favour betul buat solat istikharah. Alhamdulillah, setiap pahit manis hari-hari yg aku lalui, aku tempuh dengan penuh rasa kesyukuran. And ditakdirkan pulak aku tak berjaya untuk lepas requirement Petronas untuk fly ke Australia. Boleh baca cerita aku masa tu kat entry INI

Baru haritu, aku teringat balik kisah silam cewahh. heheh. Aku ter 'flash back' kehidupan aku 2-4 tahun yg lepas. Memori yg sangat best =) But what I like most about the past is that it's over -Byron Katie.

Yang aku tahu, hikmahnya aku tak ke Australia untuk sambung degree memang teramatlah banyak. BANYAK SANGAT.


  1. Aku dapat mendalami sedikit sebanyak ilmu comparative religion.
  2. Aku jumpa abang.
  3. Aku jumpa Herbalife. 
  4. Dah earn extra income waktu masih belajar.
  5. Dapat tolong Mama Ayah and family aku untuk feed themselves with good nutrition, kesihatan Mama Ayah improved =')
  6. Aku dah kahwin. Dengan abang.
  7. Aku dah mengandung. Masih belajar.

What more I want? Banyak dah aku dapat. Tapi memang aku perlukan lebih. Yes, I need more. Because cita-cita aku sangat tinggi. Menggunung. Aku perlukan lebih untuk diri sendiri, keluarga, dan masyarakat sekeliling aku.




Dulu-dulu, before aku jumpa Herbalife, aku sudah punya cita-cita yang tinggi.

  1. Kahwin masa belajar (ni memang dah lama aku aim heheh)
  2. Perform Hajj (tapi tak tahu nak cari duit kt mane)
  3. Dapatkan certificate professional accounting.
  4. Bekerja dengan Petronas for 9-10 years and build networks
  5. After that open up an Accounting Firm untuk jadi kaya.
  6. Build a school of Tahfiz for kids.
  7. Be rich and own a very big house which can accommodate my parents and my parents in law, with our siblings yang kurang kemampuan (ala-ala rumah dalam cerita Hindustan tu)
  8. Simply said, I need to be rich.
Tapi semua impian ni hanya boleh dicapai selepas at least 13 years. Lame lagi kan? By that time umur aku dah 35 tahun. Urgh that's not young anymore. Heheh

Alhamdulillah, berkat istikharah jugak, aku jumpa Herbalife. And I believe all the above akan dapat dicapai dalam masa terdekat. Yes, macam yang tertulis dalam gambar dream board aku ni:




Herbalife is the vehicle I ride to reach my dreams and my goals. Some of my dreams I have achieved, but there are lot more I need to achieve. That is why I am doing Herbalife business seriously, I help people who want to change their life to the better seriously, and I help people who want to be healthy seriously. Aku tak main-main atau sekadar cuba-cuba dalam Herbalife business aku. Im very serious in achieving my goals, dan aku dan abang bersedia inshaAllah untuk tolong orang yg serious =)

Contohnya adik aku sendiri, Linda. Ni dream board die:

Linda baru 19 tahun. Tapi dia dah ada impian. Walaupun belum as big as mine, but for me, she's grown up by looking at her dream board heheh =') Boleh baca more about her kat SINI
Adik aku sorang lagi, named Nuyul pun dah cakap die nak buat Herbalife as part timer after SPM. Heheh. After settle je SPM next month, mmg kitorang akan heret Nuyul pergi training hewhew =p
We share the lifestyle of Herbalife with the family which attracted them into the company. They're not forced =)

It's not that I WANT to be rich, but I NEED to be rich. For us. For them. For you. Please pray for us =)

Comments

Popular Posts