Anak: Usaha Atau Rezeki?

Bismillahirrahmanirrahim

Ramai sangat sekarang yang inbox aku, call/sms aku sebab nak consume Herbalife sebab nak lose weight and aim to pregnant. Alhamdulillah. Allah dengar doa aku. Aku selalu doa supaya umat Islam sedar bahawa pentingnya dapatkan ideal weight untuk mengandung. Tapi still ramai kat luar sana termasuk orang-orang yang aku sayang, still belum fully aware about the importance of effort in getting pregnant.

Acapkali juga kita dengar, anak itu adalah rezeki. Cepat atau lambat, itu semua ketentuan Allah. Setiap orang ada bahagian rezeki masing-masing. Bab makan minum, tempat tinggal, and so on. Macam firman Allah swt:

"Dan di langit terdapat (sebab-sebab) rezekimu (rezeki yang ada di langit seperti turunnya hujan yang dapat menyuburkan tanaman-tanaman yang menjadi sebab rezekimu dan sebagainya) dan terdapat (pula) ada yang dijanjikan kepadamu (ialah takdir Allah terhadap tiap-tiap manusia yang telah ditulis di Lauhul Mahfudz). Maka demi Tuhan langit dan bumi, sesungguhnya yang dijanjikan itu adalah benar-benar (akan terjadi) seperti perkataan yang kamu ucapkan." (QS. Adz-Dzâriyat: 22-23)

Kalau kita antara golongan yang ALlah permudahkan rezeki anak, mesti kita rasa bersyukur sangat-sangat. Macam aku. Alhamdulillah. Allah memang jawab doa aku. Sejak hari pertama kami kahwin, memang kami doa macam ni:

"Ya Allah, kau kurniakanlah kami zuriat pada waktu yang terbaik"

And it happened that Allah bagi aku betul2 cepat. Boleh kira macam bunting pelamin lah jugak. Alhamdulillah.Tolong doakan supaya aku sihat dan kandungan ni pun sihat. Doakan aku berjaya dalam perjuangan ni, sehingga diizinkan untuk cium baby aku sendiri. AMeen.



Persoalannya, adakah kita hanya perlu berdoa semata-mata? Tak perlu usaha? Kalau perlu berusaha, what kind of efforts that we have to put in to get pregnant?

Hubungan seks
Aku ada terbaca dalam buku pregnancy, tips untuk mempercepatkan pregnant ialah dengan mengadakan hubungan seks bersama pasangan sekerap once in two days. Or kalau larat setiap malam. Ni pakar yang bagitau ye. AKu share je hewhew =p Yang belum bernikah, sila jangan tiru aksi ini hahah


Berat badan sejak sebelum bernikah
Yang ni antara isu yang aku paling selalu bebel dalam hati. Honestly, aku risau sangat bila aku tengok ada kawan-kawan atau saudara mara yang berkahwin dalam keadaan overweight. Bukan sebab aku pandang these people sbb my business or whatsoever. Tapi sebab aku faham, orang yang berkahwin akan memikirkan soal anak pulak immediately after kahwin.
And kalau dah memang gemuk before kahwin, after kahwin more than 60% (aku yg create statistik ni hahah) yang akan put on more weight. Betul kan? Biasa kan kita tengok in real life?
Next, kalau dah overweight, risiko untuk tidak mengandung tu of course la makin tinggi. Haih.

Berat badan naik setelah berkahwin
Ramai jugak yang kurus masa kahwin, tapi lepas kahwin berkilo-kilo naik every month. Pergh. Kenapa boleh jadi macam tu? Ramai yg cakap sebab bahagia, sebab masak untuk suami, pengaruh pasangan, etc. Pastu lepas dah naik berat, merungut, then tambah pulak masalah susah nak pregnant. Bila doc suruh lose weight, tak tahu camane nak lose. Sebab attitude takde. Kuat makan, tak sanggup sacrifice untuk pregnant.

Pemakanan
Diet intake hari-hari tu cukup nutrition tak? Or maybe aku should tanya, ada ke nutrition dalam semua makanan kita? U stay in Malaysia? Hmm memang mimpi lah nak dapat good and complete nutrition. Kesian kita kan? Nutrition pun mempengaruhi jugak taw possibility to get pregnant. Tak caye pergi tanya doctor.

Doa
Doa lah macam aku doa tu. Because we don't know when's the best time for us to have a child. For me, tak perlu lah merancang, sebab nnt kalau dah rancang, then kau put on weight, dah risky pulak tak dapat mengandung.

So, back to the main issue. ANak - rezeki atau usaha?

It's BOTH!
Tak cukup kalau sekadar doa, tapi kita belum ready untuk sacrifice to lose weight. Seriously, memang kajian dah buktikan bahawa OVERWEIGHT PEOPLE KURANG SUBUR, SUSAH DAPAT ANAK.

Please, lose weight. get to ur ideal weight. Ni sincere aku cakap ni. Sebab aku dah tengok ramai sangat orang yang aku sayang bersusah payah nak dapatkan anak sampai sekarang end up tak berjaya. Sebab the main factor ni - obesity. Tak guna kita susah payah habiskan duit pergi buat treatment, or ape2 benda yang canggih2 semua tu kalau kita overweight. That's too obvious. Baik guna duit tu untuk investment to lose weight. 

Lepas dah usaha, barulah kita doa. Doa supaya Allah kurniakan rezeki anak. Rezeki tu ada. Allah takkan ubah nasib seseorang kalau kita sendiri tak usaha untuk ubah nasib kita. Change. We need change. Change our eating habit. Change our attitude. Change our mindset.

InshaAllah, when Allah said it's ur time, u'll get it. Semua orang pun nak anak kan? Anak tu anugerah, investment untuk akhirat. So we have to work for it. =)

Wallahua'lam. Selamat beramal! =D

Comments

Popular Posts