Turun Berat Badan Dengan CEPAT!

Bismillahirrahmanirrahim


Adakah anda tiba di blog ini dengan harapan untuk mendapatkan tips bagaimana untuk menurunkan berat badan secara cepat? Hah! Selamat datang ke blog saya :D

Antara tips yang saya kurang rekomen untuk anda semua aplikasikan untuk turun berat badan dengan cepat:

1. Crash diet

What is crash diet?

crash diet is a diet which is extreme in its nutritional deprivations, typically severely restricting calorie intake. It is meant to achieve rapid weight loss and may differ from outrightstarvation only slightly. It is not meant to last for long periods of time, at most a few weeks. Importantly, the term specifically implies a lack of concern for proper nutrition. Crash diets are also known as "fad diets" and are often seen as quick fix solutions.
Siapa yang seronok sangat time bulan Ramadhan ni, angkat tangan! Seronok sebab apa? Alang-alang selama ni buat crash diet, bila diwajibkan berpuasa, lagi lah bagus sebab kita memang takkan makan sepanjang hari kecuali waktu sahur dan berbuka. Sekurang-kurangnya nafsu makan kita tak dilayan untuk lebih 10 jam kan? Memang boleh turun berat badan dengan cepat!

But what will be the consequences??
Contrary to the belief of many who start this sort of diet, this form of dieting is neither healthy nor largely successful in achieving long term weight loss as it provokes a slow down of the body's basal metabolic rate - the body seeks to conserve every calorie and so weight loss becomes increasingly difficult.[1] While some initial weight is often lost, the weight is usually regained quickly in the weeks that follow, as the individual reverts to their original pre-crash diet.

Yes, maybe during the 30 days of Ramadhan and crash-dieting, you may lose so many KGs, but when the Hari Raya comes, you will be in the state of dilemma, "should I eat or should I not? How much should I take? Can I still maintain my weight if I eat this much or that much?" and many more questions will attack for sure, yet you have to solve the questions by your own..pity :(

2. Corset

Kenapa aku kurang rekomen pemakaian korset untuk turun berat badan dengan cepat? Ramai sangat manusia yang mudah tertipu dengan kesan positif korset terhadap kesihatan. Yes, korset boleh bantu untuk shape up badan kita, tapi dengan cara sihat atau sebaliknya? Hanya satu perkara je yang aku setuju tentang korset..iaitu, pemakaian korset mampu mengurangkan selera makan sebab perut bagaikan terikat and orang yang memakainya akan sentiasa beringat untuk menjaga postur dan bentuk badan..tapi aku kesian dengan orang yang habiskan beribu-riban untuk korset semata-mata untuk cantik. Lagi kesian kalau org yang nak 'sihat' dengan korset. Especially orang yang memilih utk kurus dengan korset sebab tak nak hadapi cabaran 'perlu minum air banyak dan perlu makan makanan seimbang'. Adoiyai -.-'


Cuba bayangkan segala lemak-lemak yang ada serata badan anda, dipenyek-penyek sampai anda berjaya nampakkan bentuk badan yang anda nak tu. Ke mana pula perginya lemak-lemak tu? Dah lah tak nak minum air banyak, makan pun yang tinggi kalori dan kurang nutrisi.. Adakah lemak anda mengeras dan menjadi tepu? Sebab jika anda nak tahu, selepas lemak kita dah terbakar secara sihat melalui air yang anda minum, ia akan didetoksifikasi melalui peluh ataupun urin. This is why I didn't recommend corset to lose weight, unless you wear it at the same time you drink a lot of water and take sufficient nutrition intake everyday in all meals.



3. Becoming a vegetarian




Siapa yang sedang berdiet dengan cara ni sila senyum sorang2 sekarang hehe. Bagus sangat!!! Because sayur adalah antara nutrisi yang badan kita perlukan. Tapi, tahukah anda, sayur-sayuran adalah salah satu spesis karbohidrat? Bukan protein! Boleh turun berat badan dengan cepat, tapi...it is carbohydrate :(

So what's with carbohydrate?

  • Helps produce fat for energy. Too much carbs leads to excessive fat. You might end up lose muscle and gain fat! OH BIG NO!
  • Carbohydrate ONLY is not enough to provide sufficient nutrition to our body.
Selain tu, tahukah anda, sayur-sayuran ni kalau kita celur dalam air panas lebih dari 3 saat, banyak zat dari dalam sayur akan hilang? So kalau nak lebih sihat makan sayur mentah je.

Tahukah anda, sayur-sayuran dan buah-buahan tahun 2013 adalah kurang sihat berbanding pada tahun 1998 disebabkan BAHAN KIMIA dan RACUN SERANGGA yang digunakan ke atas tumbuh-tumbuhan sangat banyak sekarang, just because the seller wants to produce more, and make sure the fruits and vegetables 'look fresh' longer in the supermarket. SADIS!!


So, macam mana cara nak turun berat dengan cepat & cara sihat???

Kalau anda semua perasan, ketiga-tiga cara berdiet di atas semuanya bagus tetapi yang menjadikannya kurang bagus adalah kerana kekurangan NUTRISI. So, obviously untuk kita mendapatkan berat badan yang ideal dan sihat, kita perlu memberikan nutrisi seimbang yang cukup dan konsisten setiap hari kepada badan kita.

Apakah itu nutrisi seimbang?


Salah satu tips makanan sihat ialah - pastikan terdapat 7 warna buah-buahan dan sayur-sayuran segar. Protein daripada tumbuhan adalah protein sihat yang diperlukan oleh badan kita. Manakala protein haiwan adalah protein yang kurang bagus kerana ia akan menghasilkan lebih banyak lemak.

Dengan nutrisi, anda bukan sahaja dapat turunkan berat badan cepat secara sihat, anda juga dapat:

  • bakar lemak, tingkatkan otot
  • reshape
  • kulit makin glow
  • masalah kesihatan hasil dari gaya hidup akan beransur pulih


Persoalannya, MAMPUKAH ANDA MEMASTIKAN MAKANAN HARIAN ANDA SENTIASA MEMPUNYAI CIRI-CIRI MAKANAN SEIMBANG?



So saya mencadangkan anda semua untuk tiru cara saya!


Saya selamat melahirkan anak pertama Muhammad Yassir pd 15 April. Gambar kiri tu dalam hari pantang. Gambar kanan diambil pada bulan June 2013.  

I was never overweight until the time I was pregnant. Dari kecil says memang underweight. I started changing my eating habit towards healthier one since December 2009. I gained 3kg muscle and lost 6kg of body fat. Saya maintain my ideal weight until kahwin and pregnant, masa tu baru start berat naik sebab baby dalam perut :)

2010, January: Muka bulat, pucat, jerawat batu BESAR BESARR sekeliling muka!! 

2013, July: Muka reshaped. TIADA LAGI JERAWAT BATU. Parut hilang!
Saya improve migraine, hilang period pain, and sekarang blood pressure saya normal (dulu low blood pressure). How do I feel? BLESSED! Alhamdulillah :)

Boleh baca the secret HERE 

It is HERBALIFE!!


the experts behind Herbalife products
Senang sangat consume Herbalife ni! Tak perlu fikir nak kira kalori, kira minyak, kira nutrisi...semua siap in ONE SHAKE. Semuanya dah dikaji secara mendalam oleh pakar2 di atas..sampai botak kepala diorang heheh. Dalam Herbalife R&D, ada seorang doktor pemenang anugerah Nobel, seorang pengasas BMI & top 10 doctor in USA, dan banyak lagi background tp yang pasti semua hebat! MashaAllah! Makan nasi lemak ada doctors kaji tak nutrisi dia? TAKK -.-

Comes with 5 flavours in Malaysia: Chocolate, Cappucino, Strawberry, Vanilla, Tropical fruit
THE ONLY CELLULAR NUTRITION IN THE WORLD! 
Nutrisi untuk sel. Sel sihat, badan sihat inshaAllah :)


Bukan saya seorang yang mendapat hasil positive dari produk-produk Herbalife..Harini saya nak share testimoni terbaru salah seorang pengguna Herbalife:


Dan family saya keseluruhannya dah mengamalkan nutrisi Herbalife hampir 4 tahun!!


Ayah: Pernah ada masalah hati rosak..gusi berdarah, mata kuning. TUkar sarapan pagi sihat, all improved!
Mama: Turun 13kg, hilang masalah darah tinggi, hilang masalah hypertension, shaped up!
Yussamir my husband: Turun almost 10kg sebulan, improve Asthma, jerawat batu, perut buncit.
Adikku Linda (belakang most right): Hilang 7kg lemak, shaped up.
Adikku Ain (2nd dari kanan belakang): Sedang improving masalah kulit.
Adikku Nurul (belakang ketiga dari kanan): Hilang 5kg lemak. Hilang parut bekas accident di muka.

Kami dah 4 ramadhan bersama Herbalife! Alhamdulillah tak sabar nak raya :) Takde masalah berat naik mendadak selepas raya!!


Anda juga boleh baca entry INI http://ladyship-atie.blogspot.com/2012/08/elak-naik-berat-semasa-hari-raya.html untuk tips mengelakkan naik berat badan semasa hari raya :)


Jika anda warga Melaka atau jika anda mengenali sesiapa yang berada di Melaka, saya sedang mencari THE BIGGEST LOSER MELAKA, pemenang boleh memenangi CASH!!. Boleh baca http://ladyship-atie.blogspot.com/p/jom-turun-berat-menang-wang-tunai.html 



Sekian sahaja. Harap bermanfaat :) SELAMAT HARI RAYA!! ;)

HERBALIFE NUTRITION. LET ME BE YOUR COACH. 
0126714353 OR email ladyship.atie@gmail.com

Comments

Popular Posts