Taska: Kelebihan dan Kekurangan.

Bismillahirrahmanirrahim

People say, motherhood means you have your own privacy while happily doing the housechores when the kids are sleeping. So here I am, at 12.09 midnight, writing a new entry for my blog. Heheh sebab Yassir is already asleep ;)

Some friends asked me, why did I send my boy to school at his age now? Yassir baru setahun 5 bulan. And supposedly I can take care of Yassir on my own without having to hire anyone else. So aku nak share sikit kat sini pengalaman aku menghantar Yassir ke sekolah selama sebulan.

Sekolah Yassir ada 20 kids, all below 4 years old, and there are 5 babysitters. So as I thought, 1 person taking care of 4 kids is kind of "acceptable". Tell me which mother yang tak rasa risau nak lepaskan anak sendiri kat jagaan orang asing? No aku taklah HAPPY nak hantar Yassir ke sekolah..tipu kalau aku kata aku excited nak tengok Yassir pergi sekolah pada umur setahun lebih. Huhu

Alkisahnya, sebelum aku menghadapi situasi "terdesak" nak hantar Yassir ke sekolah, aku mengalami cabaran in handling my emotion as a mother. As a mother who still breastfeeds her son, dengan keperluan menjalankan urusan perniagaan, dan keperluan untuk melakukan segala macam kerja rumah, I experienced kind of "extreme" stress. I ended up cant do well in everything I do. It is worrying, seriously (mothers, I guess you all know what is the consequence of a stressful mother). So aku istikharah, aku bincang dengan abang, then we both agreed to try to send him to school. 

Tujuan? 
  • Aku nak train Yassir untuk belajar "berpisah" dengan aku. Selama setahun 4 bulan, Muhammad Yassir tak pernah rela ditinggalkan aku walaupun 5 minit. Walaupun dia bukan nak menyusu, aku perlu berada di samping yassir setiap masa. 
  • Secondly, aku nak train Yassir untuk mingle around with friends. Selama ni, if there are other kids around him, Yassir tak nak langsung mix around. Yassir lebih rela tak ada kawan as long as aku ada. Fuh. It is hard. Like, really hard.
  • Next, is for me to have my own time. I need to de-stress for few hours before I  earn the excitement of seeing him again. Aku nak dapatkan rasa "rindu" terhadap anak sendiri after few hours tak jumpa. Aku nak rasa happy sentiasa menyusukan Yassir, happy bermain dengan yassir, and at the same time, I can do all my work successfully ;)

So, pengalaman selama sebulan..ada kebaikan, ada kekurangan.
Let us talk about the CONS first. 
  • Yassir akan jatuh sakit setiap kali dihantar ke sekolah after weekends. First, Yassir demam, then baru-baru ni Yassir muntah-muntah sebab food poisoning. NExt Yassir kena cirit birit. Maybe sebab makanan di sekolah, maybe sebab berkongsi makan dengan other kids, menyebabkan penyakit berjangkit, allahua'lam. So, as a solution, aku hantar Yassir ke sekolah lewat dari waktu lunch, and siap2 bagi Yassir makan. So Yassir tak perlu makan di sekolah.
  • Yassir akan demand FULL attention at night after school. I can't even think about any other work include eating. Hihi.  
Kelebihan? 
  • Muhammad Yassir dah pandai berkawan. Aku boleh just tengok dari jauh..
  • Aku boleh bekerja..HAPPILY..I go out to distribute flyers, blogging, cooking, go out for window-shopping, resting, and refreshing my emotions :)
  • Aku lebih tenang. Kurang marah-marah Yassir. Kurang stress. Kurang penat.
  • Aku beri LEBIH PERHATIAN kepada Muhammad Yassir berbanding sebelum aku hantar Yassir ke sekolah
Tak banyak sangat nak dikongsi sebab aku baru sebulan hantar Yassir ke sekolah. Huhu. I just feel like sharing with you all about this wonderful experience because aku rasa penting untuk parents tahu kelebihan dan kekurangan menghantar anak ke taska...but no harm trying. 
Aku banyak belajar from this experience. Untuk September, aku decide untuk tidak menghantar Yassir ke sekolah secara regular setiap hari, instead aku nak hantar bila aku nak keluar bagi flyers or bila aku perlu ke meeting on weekdays je inshaAllah..hehe. 

Apa-apapun, aku bersyukur sebab aku decide memilih Herbalife sebagai career aku. I have no boss to direct me to go outstation or working extra hours and leave my family at home, I dont have to rush to punch card, and I can decide when to work and when to spend quality time with my family. My son is my strength, my husband is my bestfriend who keep me motivated, and my parents are the best help and support I've ever had. I always want to be a succesful woman, and I never doubt myself... I am going to make my childrend proud of having me as their mother, looking pretty, gorgeous and healthy for them. InshaAllah. Thank you Allah for all your blessings. 


Alhamdulillah. 

Comments

Alhamdulillah.. semoga Yassir dapat membiasakan diri dengan keadaan ditempat baru tu. Kadang2 ade bagusnye kalau hantar anak2 ke taska tp kne jugak berjaga2. as long as diorg happy dan kite tenang. in syaa ALLAH. semoga ALLAH permudahkan segala urusan atie.. (*ececece.. kite ckp mcm org dah ade anak ni)
This comment has been removed by the author.
Anonymous said…
salam,
saya pun sama macam awak..selama setahun 2 bulan saya jaga anak saya dan kini saya decide nak hantar dia ke taska dgn niat dan tujuan yg sama sebijik macam awak...

dan anak saya pon ada masalah berkawan bila mak dia ada...

Popular Posts