10 Hari Pertama Muhammad Yassir Di Atas Bumi Allah

Bismillahirrahmanirrahim.

26 April 2012, 7:54malam (semalam) genaplah anak lelaki kami berusia 11 hari. Nurse datang timbang, baby dah naik from 3.29kg ke 3.4kg heheh. Yg beratnye tang PIPI je ye. Muhammad Yassir sangat tembam! Siap ade double chin muhahaah. Ikut sape? *tetttt*

Disebabkan Muhammad Yassir adalah anak pertama,so aku of course akan terlebih excited for all the things that we experience. So dalam entry kali ni aku nk bebel about his progress sepanjang 10 hari ni. Hewhew.


15 April, 7:54malam, right after Muhammad Yassir berjaya menembusi 'pintu ke dunia' *cewah* doctor terus letakkan Yassir on my chest (purpose: to create bonding between me and my newborn son). Ni abang yg cerita. Waktu tu aku memang seriously dah tahap tak sedar diri sebab exhausted yg melampau. Lepas tu aku tidur, and bangun2 je aku mintak shake. And nurse hantar bubur nasi kat aku yg aku dah order awal2. (Before labor nurse tny nak western food or nasi or bubur? Hahah. Tak menahan ade western food. Nasib baik aku x minat). Then lepas nurse dh siapkan baby, diorang hantar kt aku untuk breasfeed. Hospital Pantai's service sangat bagus, in which they ask the moms beforehand, whether the baby will be having total breasfeeding or so on. Aku cakap mmg total BF.


BF is highly recommended to strengthen the bond between mother and the baby :')

Malam yg pertama, aku tidur dekat private room, memang purposely book private room sebab nak selesa and aku takyah cover2. And aku memang tak dapat tidur malam tu. Sebab selama 10 bulan, Yassir tidur dengan aku, tendang2 aku dari dalam perut tiap2 malam, tiba2 diorang letak Yassir jauh dari aku lepas dh lahir. So aku pun mintak nurse bawak Yassir kt bilik aku, tp diorang kate tak boleh because bilik aircond. Aku pun frust. Tp alhamdulillah, kul 2pagi diorang hantar Yassir kt aku, maybe sbb tak sampai hati hahah. Aku pun terus hug Yassir and breastfeed die and we both fell asleep, until 5am, nurse datang balik utk take Yassir back to the nursery. Alhamdulillah, baby Yassir terus pandai menetek once I put him towards my nipple. He's a smart boy inshaAllah :)

Keesokan harinya, kami dibenarkan pulang lepas doctor dah cek both me and Yassir and verify that we both have no health problem. Aku pun happy sbb Yassir sihat. Sampai2 je rumah, bermulalah proses confinement. Few things happened.


  1. I experienced nipple crack because of frequent sucking. Seriously depress gile rase time tu. I almost give up, abang almost nak belikan susu formula utk Yassir sebab die stress tengok aku sakit. Mase tu I honestly wasnt happy breastfeeding at all. Nanges2 kot. Huhu. We tried many things. Abang belikan aku nipple cream medela, and I contact many friends yg dh experience. Rupenye it's normal. And breastpump adalah benda yg wajib ada utk ibu baru lepas labor. And Allah hantar aku seorang kawan (ex-Monash), named Qila, die banyak bagi aku moral support, and shared her experience. And die pinjamkan aku her electric breastpump. Alhamdulillah. Abang pun ade belikan aku breastpump. Huhu. Kepada kawan2 yg bakal bersalin, silalah get ready with ur breastpump before labor. Heheh
  2. Hari ke3, baby Yassir diserang psychological jaundice. BERTAMBAH STRESS AKU. Sebab aku memang doa sangat supaya baby aku tak kena kuning, walaupun Yassir kena kuning yg tak tinggi pon. Aku je stress lebih. Tp aku still sedih sebab he was all fine masa baru lahir. And doctor cakap mmg sebab pemakanan aku. Doctor listkan benda2 yg tak boleh makan: HALIA, KUNYIT, BLACKPEPPER, dan JAMU. And not surprisingly, semua ni adalah makanan harian aku. Makanan yg konon2 nye makanan orang tgh pantang. Mama bagi aku makan MANJAKANI kot. Manjakani adalah sejenis jamu yg sangat kuat! Org cakap manjakani ni panas, bagus utk kecutkan rahom org lepas bersalin. Aku ikut je bulat2 hahah. Mama pun 1st time experience jaga anak berpantang, so kitorang both baru belajar hewhew. Lepas dapat taw tu, terus aku stop. Mmg jangan harap aku akan makan jamu2 segala macam ni.  Doc suruh breastfeed sahaja n jaga makan. Aku pun duk minum Herbalife shake banyak2 dan doa supaya susu badanku banyak, and BF anak aku sampai aku tak tido 2 hari. Sebab Yassir sangat kuat menyusu (maybe because he knows he needs it utk sembuh cepat). Alhamdulillah 3 hari lepas dapat tahu tu, Muhammad Yassir beransur pulih :) Doctor pun terkejut dgn progress Yassir, and mcm x percaya yg Yassir boleh BF sebanyak itu. Allahuakbar.
  3. Hari ke4, alhamdulillah tali pusat Muhammad Yassir tercabut around waktu tengah malam. Sakit, memang sakit. Aku tak rasa, tapi aku dapat 'rasa'kan bila tengok the way he cried. Teruk sangat die nanges malam tu. Aku tak boleh tidur pun sebab Muhammad Yassir asyik menangis. 
  4. Hari ke 7, Muhammad Yassir dah dicukur rambutnya sehingga botak licin heheh. mengikut sunnah Rasulullah saw supaya mencukur setelah 7 hari usia bayi. Alhamdulillah :) Terserlah ke'jantan'an Yassir. Bhahahah.
  5. Bermula hari ke10, Muhammad Yassir dah pandai meragam. Aku tak tahu waktu bile yg Yassir betul2 nyenyak tidur. Sebab die akan menangis je setiap kali aku letak die. Menyusu 30 minit sampai kenyang dan tertidur, bila aku lepaskan, dia menangis lagi mintak susu. Fuhh -_-" Aku hari2 doa supaya Allah mudahkan urusan aku dan bagi aku kekuatan untuk berikan yg terbaik utk Muhammad Yassir. Terutamanya dalam proses breastfeeding. Semoga aku kuat.

Kepada ibu2 di luar sana yg sedang mencari ikhtiar utk susu badan yg banyak, aku cadangkan Herbalife sebab banyak testimoni yg menunjukkan Herbalife membantu pengaliran susu badan yg lebih lancar. Susu ibu adalah nutrien yg paling complete utk our baby. Kalau kite sendiri berkira2 utk gv the best for our loved ones, who else will? Alhamdulillah aku bersyukur aku ada Herbalife utk pantang. Luka bersalin pun cepat pulih, aku dah lost 8kg dalam tempoh 10 hari, and aku takyah susah2 fikir what to eat and what not to eat sbb aku ade Herbalife shake. Takdelah kempunan sangat nk makan benda2 yg tak boleh dimakan sepanjang tempoh pantang sbb Herbalife shake itself mmg sedap and ade banyak flavors :)

Need a coach? Contact us, We'll coach u :)
Yussamir 0126714353
Atie 0122780844






Comments

Popular Posts