the way we see the problem IS the problem

Bismillahirrahmanirrahim

Hidup ni penuh dengan masalah. Masalah Masalah masalah masalah masalah masalah. Never ending. Sehinggakan ramai yang cakap:


If we were to think about problems, memang lah we will definitely come into conclusion that life is a problem. Especially if we aim for the sky. Jika kita berimpian besar, bercita-cita tinggi. Nothing comes easily. We have to struggle for our own victory, don't we? 

For things to change, you have to change. Public victory starts from private victory. 

Falsafah ni sama je macam apa yang kita belajar dalam Islam. Sebelum kita nak Islam maju, kita kena majukan diri sendiri, dari segi akhlak, pemikiran, ekonomi, dan sebagainya. And Allah pun dah sebut dalam alQuran, which Allah takkan ubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum tu mengubah nasib mereka sendiri. Sangat sama kan?

So, orang-orang yang berjaya, kalau kita tanya balik sejarah kejayaan mereka, they will definitely say that they faced lotss and lotssssss of problem. But the key is that they don't focus on the problems. They welcome problems, and they focus on finding solutions.

Masa sekolah Sharodz dulu, aku terpilih untuk dapat free tuition from Yayasan Bukhari utk SPM. Aku rasa sangat bersyukur sebab Allah ciptakan seorang insan bernama Bukhari ni. Orang kaya yang dermawan dan inshaAllah aku doakan beliau tergolong dalam golongan bertaqwa.

But aku always wonder, macam mana beliau ni boleh jadi sangat kaya? Kaya gila kot. And yet, he keeps on giving back to the community and harta dia tak berkurang langsung. Still bertambah kaya. Aku memang selalu ada keinginan nak tahu perjalanan hidup orang-orang kaya jutawan ni semua. Huhu. Sebab impian aku adalah nak jadi kaya hewhew. And of course, susah nak dapat peluang utk dengar perjalanan hidup diorang ni. Lucky I found Herbalife. Semua orang kaya kongsi secara ikhlas macam mana diorang berjaya, and they even welcome us to follow exactly what they did.

And sepanjang 2 tahun aku dalam Herbalife, apa yang aku nampak, perjalanan hidup mereka dalam usaha menuju kejayaan memang perit. Banyak sangat jatuh bangun. Hakikat kejayaan yang sebenar betul2 exactly macam dalam gambar ni:


So setiap kali aku rasa down, aku rasa lemah sebab sangat banyak dugaan hidup, sangat banyak ujian dan cabaran yang aku terpaksa hadapi, aku terpandang balik gambar ni, aku akan pujuk diri sendiri: Kenapa perlu takut atau lemah? Ujian ni yang akan bawa aku ke puncak kejayaan. Redah je lah! Kalau baru ada ujian sikit, then kau give up, memang kau akan semakin jauh dari kejayaan. Go face them! You ARE strong!'

Jom banyak-banyak baca buku self development and banyak-banyak doa pada ALLAH because everything comes from HIM! :)




Comments

Popular Posts