Pernikahan Suatu Cabaran

Bismillahirrahmanirrahim

Tajuk nak poyo kan. As I mentioned before in the previous entry, sejak bergelar isteri kepada seorang penulis, bahasa Melayu aku memang makin maju. Bhahaahha.

Pertemuan.
Well, aku ni sejak menjak graduate from Darul Quran, since aku belajar kat Taylor's College buat A Level, aku mmg suke mengaktifkan diri. Aku suke join program dalam college and luar college jugak, especially yg Islamic events, sbb yelah, duk kt IPTS ni mmg iman pantang digoda senang je down.

So, it was in the year 2009. Aku dah 2nd sem kot in Monash time tu,. and aku ade join Friendly Comparative Religion where we learn about other religions di IIS. Mase tu aku berniqab, and I was the only perempuan from Monash, ade 2 org lagi amin and bob kalau x silap. Dalam program tu, abang sayang ade jugak, but he wasn't a participant, but he came as a volunteer. Abang mmg active dlm IIS tu. Die selalu gak jadi speaker. Aku ternampak abang waktu tu sekali imbas je, abang ade tegur aku: 'perlukan transport utk balik ke cik?'
sebab waktu tu aku tgh sorg2 tunggu sape entah. Aku tgk abang, aku dh dpt rase dh yg abang suke kt aku hahahaah. Instinct seorang perempuan. cewah. Tapi aku buat bodoh malas nak layan sebab abang time tu gemok heheh. And dalam kepala aku: WAH! MAMAT NI BOLEH JADI CUSTOMER AKU! sebab aku baru je join Herbalife mase tu muahaha.

Hari tu, abang curi email address aku from registration counter. Habis je program tu aku terus dpt email from abang. Biaselah, nak berkenalan. Aku sempoi je. Aku jawab okey boleh je.  That was the starting point.

Kami mula berhubung lebih kerap melalui sms. Tiap2 hari abang mesti sms aku bagi teka-teki. Comel x? Hahah. Itu taktik abang nak start conversation dgn aku. Aku, sebagai perempuan yg suke grab setiap peluang yg ade, aku terus-terusan promote Herbalife. heheh.

And one fine day abang start Herbalife weight loss program sebagai customer yg dipaksa, dan aku tidak membenarkan abang jadi ahli sbb aku nak profit! hahah. And he lost 10kg in a month! Hamek kau, terus kurus -.-'

And seriously, mmg lain dah appearance abang lepas dah lose weight, and it changed my perception towards him. Dulu aku pandang abang sebagai seorang lelaki comel yg mmg no way aku akan fall in love sbb x macho. But after he lost weight, aku pandang abang as lelaki yg macho heheh.

Tapi definitely aku belum ade ape2 feeling. Mase tu ade gak few other guys yg aku kawan, and takde sorang pun aku ade perasaan sbb aku mmg suke berkawan. Nak dijadikan cerita, satu hari abang pergi ke Jogja. Abang bagi aku hadiah buku 'Life is an open secret'. Sebelum abang nak naik flight, abang called aku and bagi pesanan mcm2. I felt loved at that time, seriously. Mase tu mmg the point yg aku fell in love dgn abang heheh.

How did it lead to marriage?
Aku punya pendirian: Kalau serius, jumpe parents. Aku mmg akan terima sape2 je yg parents aku suke, sebab disebabkan past experience, aku malas nak pilih sendiri. Abang betul2 dtg. first time waktu Raya. Second time, die dtg utk mintak izin keluar dgn aku and adik aku Linda ikut kitorang gi jalan2 kt Melaka.

Ma, Atie nak kahwin.
Ayat ni aku sebut EVERYDAY. please take note, mmg aku ckp kat Mama hari2. Aku mmg nak kahwin awal. And I was very serious, and I was prepared for all challenges that I was going to face.

Kami hampir2 dibenarkan bernikah pada bulan Disember 2010. Semua orang setuju, kecuali ayah. Ayah membangkang habis-habisan. AKu mmg mandi air mata for ONE WEEK. We ended up bertunang, and semua setuju kahwin only after belajar.

Aku x putus harapan lagi. Aku teruskan lagi perjuangan dengan abang heheh. Lepas berdiskusi dan berdebat, Mama Ayah setuju utk kahwinkan kami pada 2 Julai 2011 sbb waktu tu je kakak aku boleh balik.
DENGAN HANTARAN RM20,000 tak boleh kurang kalau betul2 nak kahwin.

Aku- masih lagi seorang pelajar.
Abang- Assistant Manager di TM, gaji rm2.6k-rm2.8k sahaja a month.

MANA NAK CARI DUIT BANYAK TU???

Usaha!
Aku decide utk sama-sama dengan abang utk kumpul that money to make things happen. Kami bekerja keras dengan Herbalife sunguh-sungguh. Aku yg kena gain weight ni terus lose sebanyak-banyaknye sebab letih sangat bekerja. Abang pun sama. Tapi abang mmg la kena lose weight heheh.
Kalau orang tengok aku, mesti org kata aku makin kurus walaupun jumpe aku hari-hari!

Penat, sangat penat. Tapi berbaloi.
Sebab kami dah pun selamat berumahtangga sekarang alhamdulillah =)

Hantaran yang terlalu tinggi sehingga menyusahkan.
Yes, obviously hantaran tu sangat menyusahkan. But aku dan abang sebagai seorang Muslim yg rasional dan memahami keluarga, kami hadapkan jugak walaupun hati ni sedih sebab jadi mangsa adat.

But for us, attitude perlu betul.
Aku tak pandang benda tu sebagai alasan atau halangan. Aku pandang ia sebagai ujian Allah. Kami terima, dan terus fokus bekerja. Thanks Allah sebab bagi Herbalife dlm hidup kami =')

Dream Wedding.
Kalau dah Mama tetapkan hantaran banyak tu, aku ape lagi? demand ah terus-terusan heheheh. Sorry ma =p
Aku dpt ape yg aku nak. AKu impikan garden wedding.
It ended up majlis aku kt atas padang heheh.
Aku nak red carpet. Aku dapat.
Aku nak all white with red roses as decoration. Aku dapat.
Almost all aku dpt dalam wedding kami.
Alhamdulillah Mama sgt memahami. Mama belikan kami perabot segala cukup utk rumah baru. So the money is worth it =)

Abang paling kesian sebab banyak masalah aku buat. Huhu. And yet he is still here protecting me =)
Thanks abang sebab terima saya seadanya =)


So kawan-kawan, aku tahu setiap orang ada halangan dan cabaran hidup masing-masing. Focus on waht you can do to overcome, do not focus on what u cannot do.

Puasa pertama dengan suami. BEST SANGAT! =) Tenang. Aman. Damai. Semua ada. Hehe.


kami dah bernikah alhamdulillah. Anda bile lagi? =D
Nak kahwin?
Tapi takde duit?
Nak kahwin, tapi badan gemok?


Contact us, kami bersedia untuk membantu =)
Atie: mardiatimohdjamili@gmail.com
Yus: yussamiryusof@gmail.com

Comments

Wani comel said…
"nak kawen, tapi gemuk??" tu paling xleh blah haha
HidayahFadziL said…
atie angah pun nak kawen jugak... doakan untuk angah k...

inspiring post.. TQ atie... gonna work hard..

Gonna get GET!!
HafizahNik said…
gila hebat korang!tahniah sekali lagi :)
nurayunni said…
tahniah..kami pun ngah kumpul duit nak kawen..mmg duit je mslhnye skrg kan...semua barang makin naik harga..:)
Mamatello said…
dek jg kawan saya samer tu bek2.walaupun majlis ritu sy x dapat datang atas urusan yg x dapat dielakkan sy doakan kalian bahagia dunia akhirat.samer kawan lama sy.apa pun pekenalan yg sweet.samer x nah cte pun kt sy hehhee.kim salam die
Salam Atiey,

KAwan Yusammir ni, Ana. Saya pun guna herbal life jugak. tapi, still confuse mana satu yang boleh buat saya mampu minum hari-hari tak skip. Tinggal beberapa bulan lagi nak kene uruskan kerja kawin ni. Betul ke shake ni boleh kuruskan badan.

Popular Posts