Tom Tom Bak

Sedih..
Hampa..
Pilu..

rancangan Tom Tom Bak yang merupakan rancangan hiburan family, khususnya untuk kanak-kanak. Ana ulang..KANAK-KANAK.

Di waktu terdapat kanak-kanak lain yang menghafaz alquran seawal umur 5 tahun, masih ada juga golongan ibu bapa yang sanggup, dan tanpa segan silu menampilkan anak-anak mereka, tak kira lelaki mahupun perempuan. Malahan bukan lagi pada hakikatnya digelar kanak-kanak..seorang gadis yang sepatutnya sudah aqil baligh, yang sepatutnya sudah pandai membezakan yang baik dan buruk, yang tahu erti MALU.

Baru sahaja berumur 7 tahun, dia sudah diajar dan digalakkan 'bergelek' di atas pentas, dengan disaksikan oleh jutaan penonton. Bangga! Diberi sepenuh perhatian oleh penonton. Bangga! Dikatakan ada bakat oleh seorang 'ulama' dalam dunia seni. Bangga! Diberi tepukun gemuruh kerana 'tindakan berani menghadap neraka jahanam'. Bangga! Diberi tepukun yang amat-amat gemuruh kerana bersifat 'pemurah', tanpa rasa 'kedekut' memberikan 'hidangan' untuk si dia yang punya nafsu syahwat. Bangga!!!


Kata aku,"masyaAllah, kecil-kecil lagi dah di'expose' dengan benda-benda macam ni.."

Kata seorang saudaraku,"Ek eleh kau ni Atie.comel ape..diorang tu still kanak-kanak lagi. Lepak ah.."

Dunia dah terbalik..huh

Comments

eksp said…
anak-anak ibarat kain putih.. terpulang pada ibu bapa untuk warnakan... samada menjadi nasrani, yahudi atau orang mu'min

golongan solehin dulu dididik dari kecil untuk amal agama.. ada yang baru berusia 6 tahun tapi dikejut bangun tahajud seawal pukul 4-5 pagi, jika tak akan dirotan.. ada yang seawal usia 5 tahun tapi mula dididik untuk menghafaz..

it's a matter of choice.. and the choice is depend on their parents
Ladyship Atie said…
"Setiap anak itu dilahirkan dalam keadaan bersih (fitrahnya) maka kedua ibu bapanyalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi. (Muttafaqun 'Alaih)
Anonymous said…
dari sduty +ve, tom2 bak bgs utk kanak2 ni serlahkn konfiden masing2. sbb, rata2 yg sy lihat, kanak2 yg lebih active ramai yg bjaya lam bdg msng2 rather than knk2 yg pasif. ya,dlm tempoh umor 5-12 taun tu la yg plg pnting utk knk2 ni nk lebih knal dri msg2, mksd ye, time ni dorg mcari identiti msg2. sy ske tgk haziq. dia actve, n pnh kta nnti bsar nk jd pm. ni bgs, kcik2 da ada cta2 bsar. rather than yg pasif?

dr sdut -ve plak byk...sgt byk.. cntoh bla da asek ngn smua tu takot2 xde time blaja,mngaji, atau trus xde minta lnsung, ni lg parah.
ntahla, same2 la pk. -n_n-

Popular Posts