Siapa Dr. Fathi Yakan?

Nowadays, teens are more encouraged to know all the celebrities, artists, and 'criminals'..hee=). But do we ever care about those ulama' whom had been struggling to make sure we could stand here as how we're standing right now?. With our Islam, our iman, and our life as a Muslim?.So I'm gonna share a lil bit about one particular ulama' , Dr Fathi Yakan..


Who's Dr Fathi Yakan??


Dr. Fathi Yakan was born on 9th February 1933 in Tarablus Lubnan. He got his Phd in Islamic studies and Arabic Language. He married with Mrs Dr. Mona Haddad Yakan and was given 5 children ( 4 pgirls and 1 boy).

Beralih kpd Bahasa Melayu untuk memudahkan pembacaan dan pemahaman=p.(sebenarnya malas nak translate in English=p)

Beliau merupakan diantarakan tokoh gerakan Islam di Lubnan dan di dunia Islam bahkan beliau merupakan diantara pelopor yang mengasaskan gerakan Islam di Lubnan bersama-sama dengan lebih kurang 50 orang saudaranya yang lain sejurus selepas mereka menziarahi Dr. Mustafa As-Siba'ie Rahimahullahu di Syria.

Beliau telah menyumbang tenaga di dalam mempelopori fikrah gerakan Islam di dalam dunia Arab dan beliau juga telah menyebarkan risalah-risalah dan tulisan-tulisan yang berbentuk ideologi ke dunia Arab dan Islam sebagai panduan generasi-generasi kebangkitan Islam dan kebanyakan daripada tulisan-tulisan beliau telah diterjemahkan di dalam banyak bahasa.

Di antara tulisannya yang terkenal adalah ماذا يعنى إنتمائى للإسلام (Apa ertinya saya menganut agama Islam), مشكلة الدعوة والداعية (Masalah yang berkaitan dengan Dakwah dan Pendakwah) dan banyak lagi.

Beliau juga pernah memenangi kerusi pada pilihanraya Lubnan pada tahun 1992. Beliau juga pernah menyertai Perhimpunan Islam Antarabangsa (International Islamic Conference).


other facts:-He used to deny 'pilihanraya' in Islamic life as he claimed that it had never be done in Rasulullah's era, which means that it is a very new deed. However, consequently, he admitted that 'pilihanraya' is a very suitable and good way in order to build Islam country.

wallahua'lam.

Comments

Memetik hikmah Imam Ibnu 'Atoillah dalam Al-Hikamnya; ALLAH s.w.t. menyempurnakan kurniaan-Nya yang terlalu hebat bagi kita di akhirat kelak. Kerana dunia ini terlalu kecil untuk Dia kurniakan ni'mat kepada hamba-hamba-Nya yang Dia kasih. Salah satu ayat suci ALLAH dinyatakan dalam Surah Ar-Rahman mengenai dua syurga dikurniakan kepada hamba yang takut kepada ALLAH. Dalam tafsir ruhaniyah, syurga yang satu lagi itu telah tersedia di dunia ini, ya'ni jannatul ma'rifah.

Ayuh sahabat-sahabat, dunia ini langsung tiada pada pandangan ALLAH. Nabi ibaratkan seekor bangkai kambing hitam berkurap yang hendak dilelongkan, namun tiada seorang pun yang mahu, biarpun kambing tersebut percuma.

Kukuhkan 'aqidah dan ma'rifatullah kita. Buru akhirat dengan sepenuhnya.

Salam. ikhwan.
Anonymous said…
salam
atie
sory.nk ckp psl lain.
its really hard to admit that ive been into ur situation before.

what to do?
what to say?
tell me.

how u settle those thing down?

sorry.
i know u know what i mean.
Ladyship Atie said…
salam..
anonymous..
ya i think i got what u meant.
em, we really need to see each other..as this is not a good tool to discuss this thing.

em,just sms me kay..if u're ready to meet me. seriously, i understand ur situation..insyaallah, i'll help u as best as i can.

wallahua'lam
have u finish reading 'apa erti saya menganut agama Islam'.. smoga buku itu bukan sekadar bhn bacaan tp jugak utk kita amalkan n smpaikan kat org lain.. luv u

Popular Posts