Aku & Perokok

Bismillahirrahmanirrahim

Alkisahnya malam tadi..aku ke kedai runcit kawasan rumah aku ni untuk beli some groceries yang dah habis. Kedai runcit tu milik peniaga Cina. Setelah aku habis memungut semua keperluan, aku pun tunggu kat kaunter tu nak bayar. Tiba-tiba aku terbau asap rokok. Aku pun terus batuk-batuk and kibas-kibas tangan aku kat hidung aku..macam gaya perempuan kat dalam gambar bawah ni..


And surprisingly ada satu suara seakan-akan lelaki tua berpangkat pakcik yang respon kepada body language aku tu. He said

"Eleh..berlagak! Tak boleh bau asap rokok konon..Aku bagi kang baru tau"

Hohoiiii korang faham tak perasaan aku masa tu? Jantung aku berdegup laju kot. Sebab takut pakcik tu buat ape2 kt aku, tapi dalam masa yang sama aku sakit hati rasa nak marah dia balik tapi terpaksa tahan marah sebab tak nak jadi bodoh mcm dia.

Kalau dulu everytime perokok lalu depan aku memang berani je sound direct. Sambil kibas-kibas tangan aku boleh cakap "Hish..nak bunuh aku ke ape ni". Hahah. Jahat kan. Tu dulu lah. Masa tu xde training Herbalife lagi..x pernah ditegur lagi pasal attitude LOL.

Ops. Sorry sangat kalau ada yang baca entry aku ni perokok..aku memang benci rokok. Aku bukan benci orang yang merokok tu. Aku bencikan habit dan keputusan dia untuk merokok tu. faham tak? So jangan la rasa aku ni orang yang pembenci ke ape ke..dah aku memang bencikan ROKOK. So aku benci la orang yang merokok depan aku atau depan orang yang aku sayang.


Aku bukan tak suka rokok. Aku benci. Memang tahap tertinggi punya benci. Tak perlu lah nak discuss kat sini secara saintifik kesan rokok kepada perokok. Serious tak perlu.

A smoker once told me, "korang tak perlulah cuba untuk bagi kesedaran pada perokok.. Sebab aku rasa rokok ni dah jadikan kitorang sentiasa bersedia dengan jawapan-jawapan kreatif untuk teguran orang. Letaklah gambar dahsyat macam mana pun kat kotak rokok tu, confirm tak jalan. Tengok je la sales rokok makin naik kan?"

So tak ade gunanya bersusah payah aku research tentang rokok haha. Aku tulis entry ni pun bukan nak bagitau kesan rokok.. tapi nak cerita pendirian aku. But kesimpulannya, perokok ni bagi aku (ni bukan hukum) sebenarnya macam membunuh diri sendiri. They actually decided to suicide when they started smoking.

And they are actually trying to murder other people surrounds them with the smoke from cigarettes. Seriously asap rokok dan BAU rokok tu sendiri mengandungi banyak bahan kimia berbahaya especially towards children. So sejak ada Yassir dalam hidup aku ni, aku memang lebih berhati-hati dengan perokok. Tak sanggup aku nak biarkan anak aku hidu asap rokok hoi :(

So kehadapan pakcik yang aku jumpa kat kedai runcit malam tadi, pakcik kira bernasib baik saya tahan mulut saya tau semalam. Kalau tak memang pakcik naik angin dengar saya balas kata-kata pakcik tu, haha.

Seriously kalau orang makan Herbalife, exercise, jaga makan macam mana pun..kalau merokok, inshaAllah memang tak akan dapat kesihatan yang baik. Tapi aku yakin tak ada perokok yang jaga makan atau exercise..kecuali perokok yang dah mula nak insaf kot? Hehe.


Ok. So permintaan aku kepada perokok, nak sakit, sakit sorang-sorang. Janganlah merokok depan anak dan isteri. Sebenarnya jangan lah merokok depan manusia lain yang tak merokok. Apa kata awak cari sorang perokok lain, korang pergi satu tempat lain, awak hembus asap pada perokok tu, perokok lagi satu tu pun hembus asap kat awak. Cam cool je, Rokok kan cam cool.

Kbai.

Comments

Popular Posts