Taska, Tantrum & Pembantu Rumah

Bismillahirrahmanirrahim.

15 October sehingga 22 October we went to Bangkok for leadership training with Herbalife leaders. The guest speaker touched one issue which buat aku tersentap. Ayat beliau lebih kurang macam ni:

"You can't become a President Team if you clean the whole house everyday?"
Memang betul pun. Aku seorang yang almost perfectionist. Aku pantang tengok ada baju atau anything atas lantai. Aku tak suka sinki rumah aku ada cawan atau pinggan mesti aku nak basuh terus..Aku tak suka meja kotor. Aku tak boleh tengok carpet ada habuk biskut atau makanan tumpah. Aku tak suka tandas kotor. Fuh. Memang susah nak handle all the dirts. So end up aku suka nak vacuum rumah hari-hari. Aku lap meja everytime lepas aku makan. Actually bukan penat buat kerja rumah. Tapi penat sebab stress tengok rumah tak perfect. Doing the house chores while operating own business and breastfeeding a child, are very exhausting.

Aku tahu aku ada 2 options:

  1. Send Yassir to a baby sitter or nursery
  2. Hire a maid
I opted option 1 before, aku hantar Yassir ke Taska..boleh baca cerita Yassir di Taska di SINI. It was hard, sebab the result of sending him to school was that Yassir bertambah tantrum. He could not see me talking to anyone that he will scream and hate the person I'm talking to. As if dia trauma aku akan tinggalkan dia or maybe he feels like I don't love him anymore so he seeks for my whole attention towards him. 

Experience is really the best school for me. Alhamdulillah aku hantar Yassir ke sekolah hanya 2 bulan sahaja..kemudian aku kembali ke rutin harian seperti sebelum menghantar Yassir, and dalam masa yang sama aku mulakan proses pencarian pembantu rumah. Susah betul nak cari pembantu rumah zaman sekarang ni kan -.-"

Banyak orang aku contact untuk dapatkan pembantu rumah. Mahal betul sekarang kos nak ambil pembantu rumah. 

  • Kalau kurang dari RM3000, biasanya tiada passport
  • Rm3000-RM5000 ada passport, tiada permit
  • With permit, normally we have to prepare minimum of RM8000
Nak amek maid macam nak beli kereta je sekarang :(

Tambah pulak suami aku encik Yussamir the great (haha) selalu skeptikal dengan pembantu rumah. Dia selalu risau risiko kalau ambil pembantu rumah.. Memang aku setuju, macam-macam jadi sekarang..kes dera anak, kes lari, and so on...but for me, Allah is always there to protect us. Yang penting tawakkal kan? :)

Memang mahal, memang risky..tapi..

I know I have to do it. Macamana pun, aku selalu berpegang kepada konsep membeli masa. Kita boleh cari duit, tapi kita tak boleh ganti masa. Betul tak? Disebabkan desperate memerlukan pembantu rumah, aku pun plan untuk kerja kuat-kuat untuk dapatkan duit extra with Herbalife to get a maid. Alhamdulillah with my last month income I received with Herbalife business, I managed to get one..but baru je 3 hari bekerja..Inshaallah tolong doakan semuanya OK

Alhamdulillah. she was referred by my Herbalife-mate. Dia pun baru amek maid from the same agent. Not more than RM6000, but siap permit 2 tahun. Alhamdulillah. Kawan-kawan tolong doakan aku boleh jadi majikan yang baik dalam masa yang sama improve performance aku as a wife, a mother, a daughter, and a Muslim overall..dan tolong doakan supaya maid yang aku dapat kali ni juga baik, boleh kerja dengan baik dan suka bekerja dengan kami sehingga habis kontrak kalau boleh lebih dari 2 tahun :)

Jika anda juga mempunyai wish-list, apa kata jom lihat peluang pendapatan yang Herbalife sediakan? Mungkin dapat membantu anda untuk mendapatkan wish-list anda..No harm trying kan? :) Just come to our business preview meeting and have a look yourself then make your own decision. We never force anyone to join, we want to recruit only serious people who wants to earn extra income :) You can contact me direct through sms or whatsapp 012-6714353 :)

Comments

Popular Posts