Risiko & Cabaran Perniagaan Herbalife

Bismillahirrahmanirrahim

Hello semua pembaca yang baik budiman :) Lately ni ada few friends yang bertanyakan soalan lazim: "Susah tak buat Herbalife ni Atie?"

Soalan macam ni buatkan aku ter-flashback my 4 years journey with this business. I ask myself, susah ke business yang aku buat ni?

My first day with the company. Aku hanya berimpian untuk mendapatkan RM1000 sahaja keuntungan setiap bulan. Mindset aku masa tu, aku hanya perlu dapatkan modal, beli stok products, jual kepada customers, dan dapatkan keuntungan daripada setiap jualan. And I was so excited to earn my own profit. Masa tu, lepas settle je order 1000vp, aku terus cakap kat Maryam: "Yam, kau kena tolong aku tau..aku risau la jugak ni dah invest RM4000 ni" Heheh. Siapa kat sini distributor Herbalife yang pernah cakap ayat lebih kurang sama pada sponsor macam aku dulu? Heheh

Sejurus selepas aku dah qualified as new Success Builder in Herbalife, Maryam terus suruh aku beli tiket Success Training Seminar (STS) yang ada pada weekend minggu tersebut. RM20 tiket tu. Aku pun bayar. Then Maryam cakap dia tak boleh pergi, sebab ada exam on that day..So I know I have to go there alone. And kat situ lah first time aku jumpa Amalina Peter (sponsor Maryam). Amalina pernah beli al-Quran dari aku dulu hahaha. Honestly aku tak faham ape2 pun dalam STS tu, tambahan pulak guest speaker time tu Daniel Tan (Chinese President Team) and memang bahasa Melayu Mr Daniel waktu tu was like...ermm...macam...emm.. Heheh. End up aku migraine balik STS tu (oh yes aku memang ada migraine dulu alhamdulillah now dah improved)

Then bulan yang sama, aku qualify for my next level which is Supervisor (50%). It was not easy, and I realized today, once we decide to change something in our life, there will be a lot of challenges along the way. And there is no way we can become successful without obstacles. Take it or leave it. :)

Risiko Perniagaan Herbalife:

  1. Products expired dalam masa 2 tahun. Bagi aku, ni risiko paling kecil dalam dunia perniagaan sebab kalau produk tak habis pun dalam 2 tahun, kita makan je lah. Tak rugi pun sebab kita sendiri sihat.
  2. Syarikat tak kukuh? Mungkin lingkup? - kita tak boleh nafikan risiko ni. Tiada yang sempurna melainkan Allah. Kalau kita sendiri buka syarikat perniagaan kita sendiri, kita pun terpaksa menghadapi risiko ni kan? Kalau kita bekerja makan gaji dengan sesebuah syarikat, kita pun terpaksa menghadapi kenyataan ni kan? Dah terbukti berapa ramai pekerja yang terpaksa dibuang kerja walau dah bertahun-tahun kerja dengan syarikat disebabkan masalah krisis ekonomi dan sebagainya. Setiap pekerjaan pun ada risikonya tersendiri. Tapi alhamdulillah disebabkan fakta tentang syarikat Herbalife yang aku dapat captured dalam my first STS:
  3. Sekarang Herbalife dah ada di 90 buah negara!! With Last year total sales more than 6,4 Billion USD!
    Sejak tahun 2004, Herbalife telah tersenarai di papan utama NYSE.

Ha'ah. Berdasarkan pengalaman aku dengan Herbalife, risiko yang nyata hanya 2 ni je. Tak dapat nak fikirkan risiko lain. Tapi..cabaran dalam Herbalife sangat banyak. Heheh. 

  1. Diri sendiri. 
    • Kurang keyakinan diri - selalu rasa diri tak bagus, tak cantik, etc. Solution: BACA BUKU! Antara buku (yang aku masih ingat tajuknya) yang aku baca sejak dari awal aku mula Herbalife ialah:
      • Build Your Own Ladder
      • Think & Make it Happen
      • How to Coach People
      • How To Mentor People
      • The 7th Habit
      • The 8th Habit
      • The Leader In You
      • 21 Qualities Of A Leader
      • Rich Dad Poor Dad
      • Who Moved My Cheese?
      • Eat That Frog
      • The Complete 101 Collection What Every Leader Needs To Know
      • How To Win People
    • Pemalas - Ni sebenarnya ada kat semua orang. Solution: Bina impian yang besar & penting untuk diri sendiri. Sebab impian ni yang akan jadi bos kita sepanjang journey dalam perniagaan Herbalife. 
    • Impian kecil atau tiada impian yang kukuh - Solat istikharah, cari apa pencapaian yang kamu nak kecapi dalam dunia ini? Jangan simply cakap nak syurga. Ingat syurga tu senang2 ke nak dapat? Duduk kat masjid 24 jam x jamin masuk syurga tau. Be someone important dalam masyarakat. You have one big potential in you. Explore yourself and start making contribution today!
    • Cepat berpuas hati - Sometimes bila dah reach at certain level, kita konon-konon dah happy with what we have. Truth is, that is not success. Success is not a destination..it is a jouney. So bila dah achieve next level, cepat-cepat redefine our goal untuk keep on moving. 
    • Tidak sentiasa belajar, tidak dahagakan ilmu - Sekali sekala datang training, memang tak cukup. In Herbalife, we are paid for the value we bring to the market place..not the time we spent. Bukannya kira sejam RM20 ke Rm50 ke. Tak..but orang yang lebih banyak attend training, lebih banyak baca buku, lebih baik attitude nya, akan earn more than those who don't. Take it or leave it. 
    • Ego - Ego kills you. 
    • Merasa diri sentiasa betul - This kind of person will not make an ideal teammate. This wrong attitude will always create conflict.
    • Tidak mahu berubah - Change, because Allah will never change your fate unless you change yourself.
  2. Ibu Bapa dan Keluarga
    • Atas niat mahu menyelamatkan anak daripada risiko dan cabaran-cabaran yang bakal si anak hadapi, mereka mula mencuba untuk meyakinkan si anak bahawa dia tidak mampu melakukan perniagaan seperti Herbalife. Keduanya, sebab konsep "the rat race" yang tipikal dalam masyarakat. Kesilapan lazim yang dilakukan oleh parents adalah apabila parents cuba untuk design the future for us. Dear parents, you can only design your children's character..but you have to let your children design their own future.
  3. Kawan-kawan - Ramai tau kawan-kawan yang akan mula meninggalkan kita sepanjang dalam perjalanan kita mengejar impian. WHY? Because we chose the road not taken. We think differently. And we spend less time than them. But don't worry, because in Herbalife, you will meet new positive friends frequently, especially in the trainings.
  4. Masa - Banyak masa kita perlu spend untuk belajar macam mana nak berjaya dengan perniagaan Herbalife. So we will end up have less time with our family. Less time for hanging out with friends. But inshaAllah if we focus, only 5 years to sacrifice. Lepas tu mesti dah banyak masa dengan keluarga inshaAllah :) 
  5. Kewangan - You tell me. Business apa yang tak memerlukan modal? Tapi bezanya denga Herbalife, kita tak akan rugi langsung bila invest. Kita invest on our stocks, our product consumption, our skills, our knowledge, and everything we invest will go back to us. Tak sia-sia kan? Siapa yang tak nak jadi "a better me"? Rugi lah kalau tak nak.
  6. Kritikan oleh pihak yang langsung tidak memahami misi kita - Setiap patah kata dan tindak tanduk kita setelah memulakan perniagaan Herbalife akan mendapat feedback : "Nak jual produk dia lah tu". Kalau kita sememangnya tidak ikhlas dalam misi ini, kita mesti resah gelisah selepas mendengar kritikan sebegini. Tapi kalau kita ikhlas, kritikan macam ni pasti akan lebih menguatkan diri kita dalam menempuh cabaran sepanjang perjalanan menuju kejayaan. Trust me. Betulkan niat sebelum memulakan langkah. Don't do it for money. Do it for Allah. 

Alhamdulillah in Herbalife I see many people started and left because they cannot handle the challenges. Because of them, I am always being reminded to stay strong and keep going..until I achieve my goals..But unfortunately I witnessed their life became no different after they quit and for some, their life worsen..

Aku witnessed jugak some people yang sentiasa dipukul oleh arus kehidupan. Dihentam banyak cabaran dan masalah, tapi mereka sabar. Mereka sentiasa teruskan belajar, tiada perkataan putus asa. Mereka mencuba sedaya upaya untuk perbetulkan satu per satu kesilapan mereka untuk menjadi orang yang lebih baik. And today, mereka memang, betul-betul orang yang lebih baik dari yang aku kenal dulu. 

Just nak share sedikit info yang aku dapat dalam my very first STS dulu, yang telah membuatkan aku ubah cara fikir aku terhadap pekerjaan makan gaji.

Kita bekerja tahun demi tahun, sehingga sampai masa untuk kita pencen, pendapatan kita akan jadi separuh dan stagnant. Tak boleh increase dah.

Pendapatan dengan Herbalife, mulanya memang sedikit, dan yang sedikit tu kita terpaksa reivest semula untuk business. Tapi after years of BUILDING the business, the income will grow stable and never stop growing even though setelah kita meninggal dunia. Income akan terus masuk dan meningkat, dan boleh diwarisi kepada orang yang kita pilih untuk menjadi waris.

Jalan mana yang anda pilih? 





Jika anda mahu bersama-sama saya dalam misi mengubah kehidupan orang lain melalui nutrisi Herbalife, sedia untuk berubah menjadi orang yang lebih baik, dan sanggup menghadapi cabaran, boleh hubungi saya terus di 0126714353.

Comments

HaYaTi said…
atie,bleh x cerita how MLM herbalife works? lagi byk downline lagi byk income ke atau downline boleh potong upline? curious... just nak tau. mana la tau bleh join bila hati terbuka nanti.
Ladyship Atie said…
Yati..meh kite mesej2 or whatsapp :) yati tanya lah soalan banyak2. Susah nak explain kt dlm comment box ni. Hehe
fatinieQa said…
Assalamualaikum akq..
sgt2 menginspirasikan sy yg masih lg baru dlm dunia herbalife ni. doakan sy moga terus kuat. :')

Popular Posts