Online Shopping

Bismillahirrahmanirrahim

Good morning everyone =) Alhamdulillah for today, aku bangun seawal jam 4.50am..sebab nak solat isyak sekaligus tahajjud..Memang berperang dengan nafsu je..belum solat isyak, tapi.. macam ngantukkk jee..macam nak tidurrr jee.. heehehee. Nasib baik bangun jugak hihi.

Alang-alang ada masa sementara Muhammad Yassir masih tidur ni, aku nak belog sikit lah eh. Teringin nak bebel tentang online shopping..(sebenarnya ni nak warm up mood blogging akibat dah lama gilaaa tak blog!!)

Aku rasa semua orang tahu kan online shopping tu ape..so tak perlu lah aku nak buat satu perenggan utk define online shopping macam buat karangan kat sekolah. Aku just nak share my opinion and experience tentang online shopping ni..in which aku tak suka online shopping..Again, TAK SUKA.

But the fact that nowadays, the concept of globalization has affected the traditional way of doing business..people start to switch to selling their products online. Most of the nice apparels, clothings and scarfs semuaaaa jual online sekarang ni. Yang ada dekat boutique semua mcm tak best sgt compared to what they sell online. Pelik tau tak.

Aku bukan tak tengok langsung semua barang-barang yang diorang promote kt internet tu, tapi setiap kali aku tengok, aku mesti ada satu perasaan dalam hati: "Nak try dulu baru beli boleh tak??"
Unfortunately, kalau shopping online TAK BOLEH CUBA DULU. In fact, sometimes kita siap kena buat pre-order kena bayar dulu baru dapat barang. Huh.

PENGALAMAN BELI TUDUNG ONLINE

Aku sekarang rajin la jugak follow business tudung or baju kat instagram.. so bila aku stress ke ape ke aku bukak  instagram diorang ni window shopping. Makanya, haritu aku ada terberminat kat this one online shop. Aku pn whatsapp the owner bagitau nak order tudung. Dia reply kata item tu pre-order so kena bank in dulu, after seminggu baru dia akan poskan.

Dipendekkan cerita, dah sebulan lepas aku bank in pun aku tak dapat2 lagi tudung yang aku order tu..And sepanjang sebulan tu, owner 'kedai' tu langsung tak take initiative untuk update aku tentang item yg aku order tu..aku je yang asyik whatsapp dia tanya mana barang, apa status order aku.. bla bla bla. Sampai satu masa aku dah mula hilang rasa percaya, aku terus lah warn yang aku akan buat legal report kalau in 2 weeks time barang tak sampai lagi and aku minta refund duit..

Mulelah owner tu nak bebel ckp aku patut faham kondisi dia la, bukan niat dia nak menipu lah, aku tak perlu ugut lah, macam2 dia cakap.









Dah pulak kan..dah le first time nak beli barang online..macam ni pulak jadinye..memang menguji iman haha,

Alhamdulillah budak tu dah refund my money..and dia kata kalau tudung tu sampai nanti dia bagi hadiah je kat aku untuk tanda minta maaf. Panjang lagi whatsapp antara aku dengan dia. Sebab aku geram, dia macam tak dapat terima aku komplen kelewatan barang tu sampai. Padahal dia yang janji seminggu selepas bank in. Bagi aku, hak aku la utk complaint. Kan bagus dia diam je and admit silap dia..ni tidak..defensive pulak..Ending tu aku bg la nasihat kat dia, untuk treat semua customer penting, sebab she might be your loyal customer for long term..aku bukan marah sebab aku dengki ke ape. Aku marah sebab aku memang tak nak dia buat benda yang sama kat orang lain. RM135 untuk aku mungkin boleh terima lagi kalau kena tipu. Tapi untuk orang lain? Betul tak?

Heheh. Sekian sharing pengalaman aku. Kebetulan semalam guest speaker GenH Success Training Seminar di Taman Melawati KL, beliau dari Indonesia dan pernah buat business online sebelum Herbalife. Tu yang teringat cerita aku shopping online tu haha.

Millionaire Team Rahmania & Nasar, from Indonesia.


Rahmania lost 14kg sebulan pertama, total lost 22kg!!
Yang bestnya, mereka ni jadi Millionaire Team (a level in Herbalife where the income minimum is RM40,000) hanya dalam masa setahun, dan hanya menggunakan BBM dan internet!!!!!!! GILAAAAA :o  Hanya kerja dari rumah!! And mereka ada anak 1 tau!!

Tapi pesan Rahmania, walaupun kerja dari rumah, perlu FOKUS!! Ok aku sentap. AKu tahu macam mana cara nak fokus bekerja dari rumah..caranya ialah, work as if you are in the office, and the boss is in front of you even though you are alone at home.

Okey kalau mereka boleh buat secara fokus macam tu, income RM 40,000 setelah setahun, why can't us? Kan? Jom kita fokussssssss ubah kehidupan kita!!

Rabbi Yassir.



Comments

Popular Posts