Jom berniaga

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah...I just finished reading 'Who Moved My Cheese?' and updated a review about the book. Today Allah sent me this video. Aku terjumpa video ni dekat facebook my cousin. And this video really amazed me, seriously. Sebab video ni seolah-olah memfilemkan apa yang aku dah lama simpan dalam minda aku..

So sila tengok sebelum proceed..




Terbaik kan?
Jom kita sama-sama muhasabah.. kebiasaan 'orang kita' dari kecil sudah di brainwashed untuk belajar bersungguh-sungguh, kemudian dapatkan segulung ijazah, dan mencari pekerjaan. Mesti kena ada ijazah. Sijil, atau diploma dikira belum selesai tanggungjawab sebagai seorang anak dan sebagai seorang rakyat. Manakala PHD pula untuk yang bercita-cita tinggi. 

Whereas, 'orang lain' sangat berfikiran terbuka. Belajar kerana ingin berjaya, bukan semata-mata untuk mendapatkan ijazah. Being employed does not define success. SUCCESS is much more than that! 

Wahai 'orang kita', kerana apa kita bekerja? Adakah hanya untuk survive? Itulah antara ciri-ciri PENTINGKAN DIRI SENDIRI. Cukuplah dengan gaji RM1500..asalkan lepas diri sendiri. Boleh duduk dengan mak ayah, tak perlu bayar rumah sewa, makan free..

Ramai orang kita yang memandang serong pada orang lain yang memang NAK KAYA. Tak bersyukur katanya. Tak zuhud katanya. Adakah dengan memandu kereta kancil dikira lebih zuhud berbanding memandu Porsche? Allah..

Ayat dalam video ni, "KEKAYAAN TAK SEMESTINYA MEMBINASAKAN, MALAH TELAH BANYAK MEMBUKAKAN LEBIH BANYAK PELUANG"

Wahai 'orang kita', sedarlah.. melihatkan kepada situasi sekarang, kita perlu sangat jadi kaya..

Majoriti rakyat Malaysia adalah 'orang kita', tapi hartanah dalam negara hanya kurang dari 30% milik 'orang kita'.

"Orang kita terlalu berharap pada kerajaan..sampai bila kerajaan nak bagi kita kerja?"

Nak bagi bukti paling kukuh bagi aku, simple..ikut je sunnah Rasulullah. .Rasulullah pun kaya..Saidatina Khadijah isteri Rasulullah tu pun berniaga..usahawan berjaya. . Kenapa kita tak nak ikut? 

Bukan senang nak jadi senang. Tapi kenapa ramai 'orang kita' tak sanggup nak berkorban untuk menjadi senang? Nak hidup senang tapi tak nak usaha. 

Banyak 'orang kita' memilih jalan mudah untuk hidup senang. Antara platform yg termudah adalah politik. Easy money, gunalah apa2 cara sekali pun asalkan wang masuk poket. Astaghfirullah. 

Banyak proses untuk menjadi senang... kita perlu melalui beberapa kegagalan.. tapi setiap kali kita gagal, kita sebenarnya maju selangkah ke hadapan!

Ya, memang bukan semua orang lain tu berjaya, bukan semua 'orang kita' tak berjaya..Tapi, terlalu sedikit 'orang kita' yang berjaya..

Segalanya bermula dari dalam MINDA kita sendiri. 

Jom sama-sama kita UBAH mentaliti 'orang kita' tentang KEJAYAAN. Banyak cara untuk kita berjaya. Bukan semata-mata dengan mendapatkan ijazah, atau PHD, atau bekerja..

KEJAYAAN adalah bila kita dapat memberi balik kepada orang lain lebih banyak dari yang kita berikan pada diri sendiri.

KEJAYAAN adalah hak semua orang. Bukan hak orang lain sahaja. 'Orang kita' juga berhak untuk berjaya!

'Orang kita' perlu tingkatkan daya saing, daya fikir, daya usaha.. Jom contohi orang lain..

Janganlah salah guna perkataan 'syukur', 'redha dengan apa yang Allah dah beri', etc..

Aku sangat pelik dengan sikap kebanyakan 'orang kita'.. kononnya dari zaman sekolah memupuk sikap saling tolong menolong satu sama lain, tapi bila ada orang yang nak memulakan langkah baru untuk berniaga, masing-masing tak nak menghulurkan bantuan. Kononnya sebab kita sepatutnya bekerja di mana-mana syarikat setelah mempunyai ijazah.. Tak perlu2 berniaga..

Bukan lagi tentang tolong-menolong, malah hasad dengki lebih tinggi berbanding perasaan ingin membantu. Macam2 fitnah dan carutan..terutamanya yang membuat perniagaan MLM seperti Herbalife. 

Kalau jual burger, mmg boleh sara hidup. Tapi boleh terlalu sedikit hampir2 tiada testimony yg menunjukkan boleh jadi kaya raya dgn berniaga burger..

Kalau berniaga seperti franchise petrol station seperti Petronas atau McD pula, hanya yang sememangnya berduit sahaja yg mampu untuk memulakan perniagaan konvensional seperti ini. Sebab memerlukan modal beratusan ribu atau mungkin berjuta..

Allah.. Apa nak jadi dengan dunia?


Sungguh, video ni memang betul-betul menyentuh hati aku. Jom wahai anak muda, mari kita mula BERNIAGA!

Jom tingkatkan taraf hidup 'orang kita' dan miliki semula ekonomi negara kita. Tanggungjawab kita sebagai Muslim..

Aku pilih Herbalife. Kenapa Herbalife?




Kalau dalam Islam, 1 kebaikan yg kita kongsikan, Allah hadiahkan pahala yang berterusan..selagi orang yg menerima mesej kebaikan tu mengamalkan kebaikan tersebut..samalah dalam Herbalife, once kita share dgn seseorang ttg kebaikan prodik herbalife, selagi mana orang tu consume dan share dgn orang lain, Herbalife will pay us the royalty for life. itupun kalau kita memenuhi kriteria yang Herbalife tetapkan in order for us to qualify for the royalty& commission. 

Yes. Herbalife requires hardwork and determination before we can be rich and financially free. Sama je mcm org lain yg berniaga..perlu kan kerja keras. Di kala org biasa menghabiskan hujung minggu di rumah, org berniaga perlu keluar untuk membuka kedainya kan? Kalau tak dibuka kedainya, tiadalah transaksi. Sama macam herbalife. Cuma yang membezakan adalah system yg disediakan untuk distributors. Herbalife people grows tremendously by trainings locally and internationally. 

Herbalife is a very strong and stable company.  33 years in the industry (as of 2013). Listed di papan utama bursa saham new york. Sudah berada di 89 buah negara. Products are endorsed by Nobel prize winner, dr louis ignarro. Top scientists. Apa lagi nak? Kalau kita bekerja dgn GLC mesti bangga je rasa. Tapi yang jadi kaya raya bukan kita. only the bosses. But in Herbalife, everyone has equal opportunity to be financially free. To join us only rm98!! and u will be ur own boss! How amazing is that? Mashaallah. 

Okey cukuplah aku bebel. Hehe. Konklusinya, video ni memang terbaik!! Jom kita berniaga!!!

Be your own boss. I can be your coach. 
Sms or whatsapp 0126714353




Comments

Unknown said…
So inspiring..tq..
Anonymous said…
maaf.. sy akui pniagaan mmg mmbawa byk kebaikan pada mnusia.. tidak kira jenis ape pn pniagaan.. perlu kn pngorbanan yg besar..usaha keras.. saya kagum dgn usaha dan kejayaan orang2 yg bniaga.. sy juga mrasakan herbalife mrupakan salah satu platform yg bgus utk bjaya.. namun janganlah kita menganggap orang yg tidak mahu join herbalife tu tak nak bjaya dalam hidup.. mungkin rezeki Allah dah tetapkan mereka di tmpt lain.. tak semua org mmpu buat mcm kita buat.. tahniah utk kamu yg sgt positive kerana merasakan semua itu tidak mustahil.. saya sendiri merupakan distributor herbalife suatu ktika dulu.byk event hrbalife sy dh pg..sy tahu produknya bagus,dan sangat berkesan. sy merasakan ada aura positive disitu.. tp bukan kerana sy give up, saya hanya merasakan sy tidak mampu utk meneruskan atas sebab yg ttntu..sy skdr pngguna shj.. maaf itu hnya pndgn.. kamu teruskn dlm bdg ini.. smg bjaya.. yg tidak mahu join tu tserah..kita x blh pksa.. sma mcm mnympaikan dakwah..kita hanya menyampaikan.. tpulang pd dia nk trima ke tidak..itu semua kerja Allah.. Allahualam
Anonymous said…
ye...saye setuju dgn comment anonymous di atas :)
Ladyship Atie said…
Hehe thanks for the comment anon sekalian :) sy xpaksa pun org buat herbalife. Sy menulis utk mengajak org kita membuka minda supaya kita lebih maju. Terserah kalau nak terima atau tidak :) entry ni bukan nk paksa org buat herbalife. Sy menulis entry ni utk menyeru org kita berniaga. ;)
Anonymous said…
MLM = Multilevel Pahala....
jangan terlalu dangkal... nie nk mengajak orang join.. dengan cara jual plan... saudari tlg semak balik...

nk berjaya bukan setakat berniaga sahaja... nk senang bukan start berniaga sahaja... betul sunnah nabi, n dia pernah berkata... 9 drpd 10 kekayaan dtg drpada perniagaan... tp tlg jgn gunakan semua ini untuk pancing orang... saya sendiri merupakan seorang UTC. saya pun dh masak dengan sistem MLM ni. if betul nk ajak org ikut serta, pls jgn gunakan hujah2 begini. buat dengan cara yang betul.
semoga saudari berjaya dalam herbalife, sebab saya sendiri pun seorang pengguna dan saya hanya gunakan produk sahaja....
Anonymous said…
orang berbisness mmg dh di brainwash kan dgn event2..spy lbh positif dan bsmgt utk bkerja.. bgus dh tu.. tp jgn lupe tuntutn islam lain yg perlu dijaga.. ;) smg bjaya..
Anonymous said…
Saya teramat2 setuju dengan Anon.

MLM? mmg banyak event. bukan Herbalife je. banyak. E-Life, Score A,etc. tp, semua event yg dibuat utk org2 bisnes sebegini isinya sama saja. hujah yang sama. taktik yang sama. saya pernah ke event2 sebegini.. saya muak.
orang yang mengajak tiba2 mengajak tanpa beritahu ingin ke mana. tiba2 diseret ke event yang akan membrainwashed anda.
saya pernah ke event begini. tapi, bagi mereka yang MLMnya tidak ada progress, akan dikutuk, dimarah, org yg lebih berjaya pandang guna tepi mata.sebab apa? orang atas nak untung..

tp, nway, all the best saya ucapkan. semoga anda menjadi millionare seperti senior2 anda.

Popular Posts