Mendapatkan Anak Pertama

Bismillahirrahmanirrahim

Majoriti pasangan yang baru berkahwin mesti nak dapat zuriat yang pertama. Siapa tak nak anak tu mungkin sebab the wife is working as a model, kena jaga badan, masih dalam kontrak, dan sebagainya. But for me, rezeki Allah kita tak patut tolak. Pendapat aku, x bagus sebenarnya merancang beria-ia bila nak dapat anak. Sebab Allah je yang berhak plan rezeki anak untuk kita. Siapa kita nak cakap "saya x nak anak dulu untuk masa sekarang" Amboi amboi. Kalau xnak anak, jangan bersetubuh. Simple. Kita boleh la nak rancang, tapi seeloknya doa kita "Ya Allah, berilah aku zuriat pada waktu yang terbaik yang Kau redha untuk kami".



Tapi ramai jugak yang beria nak anak cepat immediate lepas kahwin, tapi tak jaga kesihatan argh aku paling geram tengok golongan macam ni. Nak dapatkan anak bukan simply doa, dan melalukan persetubuhan. It needs more than that. Suami dan isteri perlu pastikan kesihatan masing-masing berada pada tahap optimum. Tahap kesuburan yang tinggi.. hormon stabil, badan cergas, dan sihat. And definitely perlu jaga pemakanan.


Aku rajin baca buku berkaitan topic "how to conceive" masa baru kahwin 3 years back. Antara tips yang aku faham hasil dari bacaan aku tentang bagaimana cara untuk mendapatkan anak:

1. Bersetubuh sekali setiap 2 malam. Nurul Wahab artis Malaysia ada tulis satu entry yang sangat menarik dan berguna kat SINI silalah rajinkan diri untuk baca dengan TELITI sebab sangat banyak info berguna dan practice =)

2. Body fat % haruslah ideal SUAMI DAN ISTERI. Bukan isteri je kena ideal, suami pun!!


Jom kenalpasti body fat % anda!! Hubungi saya sekarang untuk free body analysis! =)


3. Badan fit dan cergas. Ini memerlukan otot/muscle mass yang cukup sebab proses meningkatkan otot dan membakar lemak akan membantu mestabilkan hormon kita =)




Kawan-kawan, boleh baca tulisan saya tentang cara nak menambah otot di SINI


4. Tahap kesuburan yang tinggi dan kestabilan hormon..ini boleh berlaku jika berat badan kita ideal, otot kita cukup, dan body fat kita juga ideal. Dalam masa yang sama, pemakanan kita perlu sihat dan seimbang cukup nutrisi setiap hari.





Sangat penting untuk suami dan isteri tahu dan faham konsep pemakanan sihat. Nak dapatkan body fat ideal bukan dengan cara tak makan nasi. Tapi ilmu healthy eating ni sangat luas. Perlu baca banyak buku untuk lebih faham tentang konsep pemakanan sihat. Juga harus tahu, nutrisi yang terdapat dalam sebiji epal pada tahun 2014 hanya 1/5 daripada nutrisi yang terdapat dalam sebiji epal pada tahun 2010 (sumber: WHO). Sebab tu pada tahun 2014, manusia biasa digalakkan mengambil sumber nutrisi daripada produk-produk supplement/meal replacement, terutama kepada yang tidak tahu bagaimana hendak memastikan pengambilan nutrisi seimbang dan CUKUP untuk keperluan badan masing-masing secara konsisten setiap hari.

Banyak sangat produk kat luar sana. Nak pilih yang mana satu? 
Jangan terlalu mudah terpengaruh dengan iklan sesuatu produk. Rajinkanlah diri untuk buat self-research. A sweet reminder, a high quality product comes with highest technology for its Research&Development. Therefore, makanan sihat/organic semuanya mahal. Nak dapat makanan sihat sekarang memang mahal. Susu pun, nak dapat yang bagus kena perah direct dari binatang. Bukan semua org bela lembu/kambing sendiri kan? Susu yang dijual dalam kotak masing-masing dah melalui proses pengasidan, which might cause us gastric in the long term. Kalau nak dpt binatang yang membesar dengan sihat pun perlukan penjagaan rapi. Semua ni KOS. Fuh. Nak buat camane. Life must go on right? huhu.

Tapi ada jugak lousy products yang dijual dgn harga mahal seolah-olah ada R&D yang tinggi. Kemain. Sebab tu aku mentioned earlier. Kena research sendiri dan baca banyak sikit. Jangan main beli je. Mesti boleh tengok sendiri thousands of live testimonials depan mata.


Bagaimana Herbalife shake membantu?
Simple. Lepas dah belajar tentang nutrisi yang diperlukan badan setiap hari, kita jadi excited nak start eating healthy. Tapi kebarangkalian untuk kita konsisten sekuran-kurangnya 9 bulan pertama adalah sangat rendah. Sebab tu Herbalife jadi #1 meal replacement in the world sebab dah ramai manusia dalam dunia sekarang yang faham kenapa mereka perlukan Herbalife. Uols better try your very own shake now ;)


This product does not intend to diagnose or to cure any disease.


In conclusion, you are what you eat. If you eat healthily, u will have higher chances of having a healthy baby. HAVE A SMART AND HEALTHY PLANNING DEAR READERS ;)


Comments

Popular Posts