Tambah Berat Badan Cara Sihat

Bismillahirrahmanirrahim


Tambah berat badan memang susah. Lagi-lagi kalau tak dilakukan dengan cara yang betul. Most people 'think' that in order to gain weight, they need to EAT A LOT.

Oh yessss teori ini memang betul. Tapi, apa yang anda makan?


Makanan yang kita makan sama ada boleh menjadikan kita sihat ataupun sakit. It depends on what food you take. Sebab, kalau makanan yang anda ambil tu betul, it leads to muscle-building in your body. But if makanan yang anda ambil itu salah, it will lead to fat-building in your body.. And yes, both ways will increase your weight on the scale.

Which one will you take?


Tapi tahukah anda, apa beza increase body fat dengan increase muscles?






Nak tahu tak macam mana boleh jadi macam ni? Ok tengok gambar kat bawah ni:


Lemak dan otot kat dalam gambar ni sama berat, tapi look at the size. Otot kecil, dan lebih mampat. On the other hand, lemak lebih besar dan tidak mampat. 
  
That's why you can see gambar 5 orang perempuan kat atas tu, semuanya mempunyai berat yang sama, tetapi bentuk dan saiz badan mereka berbeza-beza.

If you eat the wrong food, anda akan tambah berat badan, tetapi diiringi dengan bentuk badan yang lebih hodoh, perut yang lebih buncit, muka lebih bulat, kulit lebih berminyak, dan lower fitness level.
cuba picit pinggang, lengan dan peha..kalau masih boleh dipicit macam ni, means masih tinggi body fat,BURN IT!!


Siapa nak jadi macam ni:

Dr Shazril

Ilman


Nah. Ni testimoni aku:


Hah. Muslimah kan, haram lah kalau nak amek gambar tunjuk abs bagai (HAHA bajet ade abs). LOL. But yang aku boleh tunjuk hanyalah bacaan body scanning aku. Up to u nak percaya atau tidak. Hihi inshaAllah aku tak tipu.


So, WHAT TO EAT?

1. Makan makanan sihat macam gambar kat bawah ni 2-3 kali sehari


And then, healthy snacking macam gambar bawah ni 2x sehari:

And of course, my meal tak adalah aku prepare cantik2 camni. Aku just set target, aku makan ikut time, tak bagi perut aku lapar, aku make sure dalam pinggan aku ada sayur hijau, sayur merah, nasi, dan protein. (DULU AKU TAK MAKAN SAYUR LANGSUNG) Sejak ada kesedaran ttg eat clean ni, aku try my very best..and yang penting aku tak makan fast food dalam kadar yang kerap..aku hanya makan KFC je sekarang, itu pun 3 bulan sekali kot? 

Lepas makan healthy meal seperti di atas, I will take my Herbalife shake.

*These products do not intend to diagnose or to cure any disease.

products wajib untuk myself in program gain weight & shaping


*These products do not intend to diagnose or to cure any disease.

Kira ala-ala desert la gitu untuk program gain weight =) Lepas makan, amek shake. Kalau selalunya awak amek air manis, cuma perlu gantikan air manis tu dengan shake Herbalife, memang tip top la kulit, body fat, muscle and shaping badan awak after 3 bulan kalau konsisten dan disiplin inshaAllah.


And I take fruits or Herbalife protein bar for my snacking.
*These products do not intend to diagnose or to cure any disease.

Of course muscle-building memerlukan exercise. To be honest, I HATE GYM. Sebab aku malas nak pakai tudung, malas nak keluar rumah semata-mata untuk exercise. So my kind of exercise is ZUMBA =) Hehe. And weight-lifting aku adalah dengan cara mendukung my son Muhammad Yassir yang beratnya sekarang 13kg hihi.

So in conclusion, peeps, if u eat oil, it will appear on your face..you will end up having oily skin, or badan yang sungguh flabby boleh dipicit-picit, migrain, blood pressure tak normal, stress, and banyak lagi. Aku pun masih dalam proses ke arah lower body fat and higher muscle mass. Tolong doakan. Sesungguhnya aku sangat suka roti canai, maggy goreng, keropok ikan, etc. LOL. Nak berjaya? Kena belajar berkorban.

Till then, semoga bermanfaat =)

Comments

Popular Posts