Trauma Selepas Bersalin

Bismillahirrahmanirrahim

Dulu time pregnant aku ingatkan semua kepincangan akan berakhir setelah aku melahirkan anak aku. Tapi kuharapkan pagar, pagar makan padi. bhahah. After giving birth aku ada banyak trauma. Tapi aku nak cerita few yg aku boleh cerita je kt sini. Yg the rest biarlah rahsia.

Coccydynia.

Apekah itu coccydynia? Meh aku cite sikit.

Coccydynia is a medical term meaning pain in the coccyx or tailbone area.
Coccydynia is often reported following a fall or after childbirth. In some cases, persistent pressure from activities like bicycling may cause the onset of coccyx pain.[5] Coccydynia due to these causes usually is not permanent, but it may become very persistent and chronic if not controlled.
Also, coccydynia can be caused by sitting improperly, straining the coccyx.

Hahah. Bukan aku yg cite ni. Aku cuma sampaikan ape yg pakcik Wiki bagitau. Tp memang betullah, sbb aku kena coccydynia ni betul2 lepas bersalin. Stress gile. Especially waktu dalam pantang. Dahlah segala macam urat saraf aku terputus, badan aku sakit2, nipple crack, luka jahitan,etc. Sakit coccydynia ni, yg tak bestnya, every time aku nak duduk mesti sakit GILA. Buttock aku tak boleh nak bersentuh dengan permukaan katil, kerusi, or anything pun. Bila berdiri je baru tak sakit. Takkan aku nk tidur berdiri? Hahah.

 

 

 


Another trauma is, luka di dinding lubang dubur. Ni lagi horrible. Aku sangat takut nak buang air besar a.k.a. yakyak (bajet baby).  Setiap kali yakyak aku mesti nangis. Sebab sakitttttttt sangat. Boleh bayang tak, dahlah tulang coccyx aku sakit, pastu dinding lubang buttock luka. Memang FULL PACKAGE. I was in my worst condition sepanjang confinement period haritu. Ubat dia? PAINKILLER. hahah. And doctor pesan untuk aku watch my diet supaya tak kena sembelit atau cirit birit supaya tak tambah sakit. 



I prefer daily nutrition intake. Bai.

Comments

Popular Posts