Ops..Dah Habis Cuti??.


Bismillahirrahmanirrahim

3 months. But I have only 1 week left for my holiday!. Bencinyaaaaaaaaaa. Tak sedar langsung kot dah habis cuti. And now I am so so nervous nak start new semester. grr.

But truth be told, this is the 1st holiday of mine that is really meaningful for me. Tak pernah lagi cuti more than a month. And tiba-tiba dapat cuti 3 bulan. haha. best gila.

Business, alhamdulillah is going good. Eventhough some targets could not be achieved. But nevermind, ups and downs in business are normal kan. If we cannot go fast, go slow. So worst come to worst, I'll go slow. Chill je :D

I promised to write my experience of being a teacher kan?. Hmm. nothing much to write, because the experiences are simply indescribable.

I have resigned from the job as a teacher. Actually my initial plan was to work until 25th of February, but sebab nak focus on my business pulak, so I decided to just quit a week earlier than planned.

The English Teacher

After balik dari OBS, terus dapat call from Pejabat Pendidikan untuk posting as a Guru Sandaran, to teach English at SK Tambak Paya. Memang tak sempat rest, and muka yang sunburn pun belum sempat cool down, jerawat pun belum sempat baik, luka kat muka pun still berdarah-darah lagi, kuku yang tercabut ni pun still belum fully cured. But kugagahkan jua sebab sekolah tu needs a teacher, kalau tak memang students tak belajar.

I was really awkward masa 1st day datang sekolah tu. Just imagine, the GPK 1 was my ex-teacher masa I was in my primary school dulu. But yeah, she didnt teach me pun but we knew each other. Masa tu I called her cikgu lah kan..but tiba-tiba datang sekolah ni kena tukar, panggil dia 'Kak Timah'. Haha.



And Guru Besar ada juga bagi some advices before I commence my work. Dia pesan, jangan jadi terlalu lembut, and jangan terlalu garang. Tunjukkan pada murid-murid yang Atie ni tegas so that diorang tak pijak kepala. And I applied that (:

Guru besar kata, kalau the class boleh sit still and tak bising, half of myself memang boleh jadi teacher. So I admit that, I have the soul of a teacher (:

FYI, my family, memang ramai cikgu. Arwah atuk dulu guru besar sekolah, and mama pun cikgu (but now mama pensyarah), makcik-makcik Atie memang ramai cikgu. So agak nervous masa first day nak mengajar sebab takut tak dapat nak jadi a good teacher. Yelah, with zero experience. And the 1st day tu, what I had in mind was everything I had in my primary school back then. All my teachers, my friends, etc.

Realitinya, pelajar-pelajar sekolah ni tak sama macam sekolah Atie dulu. Their background, and their education level are different. So I have to adjust my teaching level supaya they can absorb my teaching well.

Susah, memang susah. Cabaran yang besar untuk seorang guru apabila berhadapan dengan pelajar yang kurang mudah memahami, dan tak ada motivasi untuk belajar. But I have to face it..eventhough hanya sebagai guru sementara.

Atie sangat happy bila pelajar yang mula-mula dia sangat suka buat nakal dalam kelas and tak pay attention AT ALL to my teaching, berubah jadi fokus in my class.

I really love it when some students of mine yang malas belajar sebab tak tahu membaca, changed their attitude..and jadi antara yang pertama siap homework.


Mustakim



3 Adam : Adam Khaizad, Adam baik 1, Adam bik 2.
(Haha, I purposely bagi nama ni because Adam Khaizad tu sangat sangat sangat nakal!So I called the other 2 Adam as 'AdamBaik')




Banyak sangat pengalaman..seriously!.Meeting panitia, Jadi ketua panitia, Kena buat kertas soalan, etc.

I always tell myself, that I am going to be the students' history so I have to be a very good teacher. And I always tell myself that they are going to be 'someone' in future.. So I really hope to be part of their life. I teach them as best as I could. I want them to be good people.

Kids, love attention. Memang they will do anything to get attention. They love it when we focus on them. In anyways, walaupun kena marah. Normally, bila Atie tak sempat nak focus kat some students, they will make me angry so that my focus beralih kepada diorang. Kelakar jugak, but letih gila melayan kerenah diorang ni.

Pernah few times jadi, tengah marah few students, few others bergaduh kat the other corner. Lepas marah that particular group, ada pulak satu lagi group kecoh sebab ada budak menangis. Lepas tu tambah lagi another student yang menangis.

Tak ke pening?.

Memang Atie naik angin lah time tu, habis budak-budak tu kena bebel. Haha. Tapi Atie memang garang jugaklah, walaupun selalunya lepas marah terus senyum, at least they dont simply pijak kepala kan.

But pernah jugak one day, the whole class tak siap kerja. Memang satu class kena sebat dengan bulu ayam (yang batang besi tu) sebab tak siap homework. Atie jadi sangat marah and frustrated, lepas tu sebab tak tahan sangat, I cried in front of them. Because that class ada sangat ramai budak yang tak tahu baca..so bila they didnt do my homework, I feel that I have failed. And kecewa sebab they didnt want to put effort to success. Lepas nampak Atie nangis, terus semua senyap and siapkan kerja haha. Lepas tu they became better and better alhamdulillah (:




My fav student ;D
I call him 'Kenit' because he is toooo small


Semangat betul nak buat kerja, haha



PJ time :D
Handsome kan budak ni?.
I call him 'Farouq handsome' hehehe


Ni hafiz.
Dia lah budak yang Atie janji nak belanja makan if die boleh senyap. And he really took the challenge. lepas tu dia terus jadi budak yang sangat focus time english class!.Alhamdulillah haha.


Volunteer nak baca passage kat depan class.
Ni pun I call her 'Kenit' sometimes. Dia kecikkkk sangat, her name is Rahimah.
And my last day, she gave me a cute teddy bear as a goodbye present. hehe.


Tak sabar nak balik!

Banyak lagi gambar sebenarnya. But tak larat nak upload semua..each pic is meaningful to me. Ada gambar hadiah-hadiah yang my kids ni bagi, but I'm too lazy to load them up. Later la eh?.Huhu

I already miss my students. Really!.

Comments

Anonymous said…
Haha i couldn't imagine you standing in front of kids and membebel.

Anyway what a nice experience you have had.
morsmode said…
aww soo cutee :)

mendidik bukan saje mengajaaar whee~
Unknown said…
sweet...:) May Allah bless u
i1 said…
kak atie mmg terbaik lah...

seyes bdk laki name kenit tu hensem cam ana... [haha poyo seyh]
fauziah hanum said…
wah bestnyer jadi cikgu...
teringin nak jadi part timer cikgu cuti nie..
hehe
mama said…
ok.... actually you are very good to me my dear. Go Atie. Focus dengan apa yang atie sedang lakukan.
Munsyi said…
teringat mase mngajar budak2 kampung for tuition part time. Even sek menengah pon, kdg2 rasa geram sbb xdgr ckp.

tahniah cikgu atie.^_^
wahahahaha comel gila okay bdk2 tu!!! yg hafiz yg u suruh dia duduk senyap tu, mcm comel. besar2 nnti i nak book dia. nakal2 ni selalunye genius hahahahhaa...mesti u rindu diorg kan?? mcm best je jadi teacher wehhh...tingin nk tgk u ngajar diorg...tp omg, u nanges? hahahahahahaha tak terkejut...i bley bayangkan...dgn u penat2, jerit2 tension2..sume tu i ley imagine u mcm mane tau hahahah..anyway congrats...kalau i sehari dua mesti dh give up tak tahan bdk2 nakal sgt x dgr ckp...nk marah plak tak sampai hati...haha bestnye!! nnti dh balik sunway nk tgk sume gambar2!!
slaveofALLAH said…
salam....mantop la my cousin...nant bleh jadi cikgu pada anak mimie plak..hehehehe...insyaALLAH...
zati said…
cool gle atie...good job..nway xsempat pegi herbalife lg..tgh xm week..but i'll try..dun worry
pecinta_Islam said…
daa jg cikgu la.hehe..tahniah2..

besar dugaannya kn..pernah mengajar solat tuk budak2 umur 7tahun kebwh suatu ketika dahulu..ya Allah..nakal sngt2..boleh kejar2 time duk ngajar..cuma yang bezanye klu bdk2 tahfis diam je,slow je,cam x de effect jerk.hehe..tp perasan bdk2 biasa ni aktif sket klu yg 7-8tahun kebwh.jujur ssh nk control.hehe
everjihad said…
yo! kak atiee!!

good reflection!

memang tak dapat desribe semua kan!

each day so meaningful. if we manage to interpret and hayati it. it's really mean.

even being a teacher for about 2 month. but i can feel how you feel.

dengan zero experience. INdeed, we don't know what to expect.

and yes, my mistake at one time. at the beginning is being 'lembut' and at last, when trying to be garang, somehow a bit to late, as they already pijak my kepala. LOL.

payah2..

btw, nice sharing.

miss u so much.

=)

-ain-
Anonymous said…
atie.....ur student so so so soooo cute
!n congrate 4 being a good teacher.one day they realized ur sacrifices and pray a gudness 4 u.
evnthough i hate 1 of my teacher in school but end of fom 5 i realized that she is the bez teacher in world who teaching me meaning of life.i miss my school :(
Ali Saser said…
Assalamualaikum. How did you get into being a teacher? I mean, did you apply for it? How? Just interested. Thanky.

Popular Posts